به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان از طریق وال بیل

ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

بر اساس ماده 169 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، از این پس تمامی افرادی که مشمول قانون پرداخت مالیات های مستقیم هستند موظفند تا صورتحساب الکترونیکی معاملات خود را از طریق سامانه دولتی مودیان برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

اجرای این قانون از ابتدای فروردین سال 1402 عملیاتی شده است. بر این اساس تمامی مودیان مالیاتی باید در سامانه مودیان ثبت نام نموده و کارپوشه اختصاصی خود را پس از دریافت کلیدهای عمومی و شخصی در این سامانه ایجاد نمایند.

مودیان خواهند توانست به صورت مستقیم یا همکاری با شرکت های واسط کار صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی را انجام دهند.

این شرح خلاصه ای از قانون مالیاتی جدیدی است که توسط سازمان امور مالیاتی پیاده سازی شده و تاکنون سوالات و مشکلات زیادی برای مودیان مالیاتی ایجاد کرده است.

در این مقاله از کیان پرداز هوشمند قصد داریم کمی بیشتر در این باره توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان
ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

چرا باید صورتحساب الکترونیکی را در سامانه مودیان ثبت و ارسال کنیم؟

این اولین سوالی است که برای هرکسی پیش می آید. چرا این قانون تصویب و اجرا شده است؟ جز دردسر چه نفعی برای مودیان دارد؟

تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به سال 1398 بازمی گردد. اما اجرای آن به دلایل مختلفی تا سال 1402 به تعویق افتاد. این قانون به گفته مجلس شورای اسلامی می تواند مزیت های زیادی برای کشور داشته باشد. از جمله مزیت های قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چه کسانی مشمول این قانون هستند؟

براساس بندهای ذکر شده در متن این قانون، تمامی مودیان، از جمله تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و تمامی کسب و کارهای صنفی و غیر صنفی مشمول این قانون هستند و باید در سریع ترین زمان ممکن حساب کاربری خود را در سامانه مودیان ایجاد کرده و احراز هویت کنند.

البته اشخاص مذکور در ماده قانون مالیات های مستقیم استثنا بوده و مشمول صدور صورتحساب الکترونیکی نمی شوند.

اگر در سامانه مودیان ثبت نکنیم چطور؟

در این قانون مجازات هایی در قالب جریمه برای متخلفین در نظر گرفته شده است. کسانی که از ثبت نام در سامانه مودیان خودداری کنند، صورتحساب الکترونیک خود را به موقع ارسال نکنند، از شماره اقتصادی افراد غیر در صورتحساب خود استفاده کنند و خلاصه هر نوع تخلفی با جریمه های بعضا سنگین روبرو خواهند شد.

بیشتر این جریمه ها در قالب 1 تا 10 درصد مبلغ صورتحساب ها هستند. اما در صورت ادامه تخلفات امکان پلمپ واحد کسب و کار و ابطال پروانه کسب و حتی پیگردهای قانونی وجود دارد.

از طرف دیگر کاربرانی که خوش حسابی کرده و به موقع در سامانه ثبت نام کنند، و همچنین صورتحساب های الکترونیکی خود را به موقع ارسال نمایند، مشمول تخفیف ها و بخشودگی های مالیاتی می شوند.

برای آشنایی بیشتر با مفاد این قانون توصیه می کنیم حتما این مقاله را از سایت وال بیل مطالعه کنید.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی یک فاکتور استاندارد دیجیتالی است که باید از طریق سامانه مودیان برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. این صورتحساب شامل کد اقتصادی فروشنده و خریدار بوده و تمامی جزئیات مربوط به فروش کالا یا خدمات در آن درج می شود. برای صادر کردن این صورتحساب ها به شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کلید عمومی، گواهی امضای دیجیتالی و غیره نیاز خواهید داشت.

برای مشاهده نمونه ای از این صورتحساب ها به این صفحه مراجعه کنید.

چگونه صورتحساب الکترونیکی را برای سامانه مودیان ارسال کنیم؟

شما می توانید با مراجعه مستقیم به سامانه مودیان، از طریق کارپوشه شخصی خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی کنید. این روش مستقیم است.

اما انجام این کار به صورت مستقیم دردسرها و پیچیدگی های زیادی دارد و عملا باید دانش و مهارت IT داشته باشید تا بتوانید از پس آن بر بیایید.

ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان
ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی متوجه این مشکل شده و راهکارهای دیگری را هم پیش روی مودیان قرار داده است. راهکاری که موسوم به همکاری با شرکت های معتمد. در این روش شما صورتحساب های معاملات خود را برای یک شرکت معتمد واسطه ارسال می کنید و او در ازای درصد کوچکی از مبلغ فاکتور، آن را به جای شما برای سامانه مودیان ارسال می کند.

در این بین شرکت های نرم افزاری رابطی مانند وال بیل هم به وجود آمده اند که این فرآیند را برای شما انجام می دهند. با استفاده از پنل وال بیل شما می توانید به سادگی و بدون طی کردن مراحل پیچیده، کلیدهای عمومی و خصوصی خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید. همچنین می توانید به جای صدور صورتحساب های اصلی، فرم خامی که وال بیل در اختیار شما قرار می دهد را برای این شرکت ارسال کنید، تا در ازای حق اشتراک ماهیانه یا درصد اندکی از مبلغ فاکتور، آن را برای سامانه مودیان ارسال کند. همچنین می توانید صورتحساب را خودتان صادر کرده و تنها وظیفه ارسالش را به وال بیل محول کنید.

وال بیل فرآیند صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی را تسهیل کرده و کار مودیان را برای رسیدگی به وظایف مالیاتی بسیار آسان می کند.

جمع بندی

ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب های الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی، قانون اجباری جدیدی است که دولت برای مشمولین پرداخت مالیات در نظر گرفته است. این قانون گرچه فواید بسیاری دارد اما طی کردن پروسه اجرای آن پیچیدگی های زیادی برای مودیان به همراه داشته است. شرکت های واسطی همچون وال بیل می توانند فرآیند صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی را برای شما آسان کرده و مشکلات شما را حل کنند.

ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان
ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

سوالات متداول

·         تا کی وقت داریم صورتحساب الکترونیک یرا ارسال کنیم؟

مدت زمان ارسال صورتحساب الکترونیکی در این قانون یک هفته در نظر گرفته شده است. همچنین در مورد صورتحساب های الکترونیکی نوع اول، خریدار نیز یک ماه فرصت دارد تا صورتحساب ارسالی را تایید کند.

·         کسانی که دستگاه پوز دارند هم باید صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند؟

بر اساس این قانون تمامی افرادی که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت آنلاین دارند موظفند دستگاه خود را با یک دستگاه جدید متصل به سیستم سازمان امور مالیاتی تعویض کرده و درگاه پرداخت خود را به این سازمان معرفی کنند. در هنگام استفاده از این دستگاه های و درگاه های پرداخت استاندارد و قانونی، دیگر نیازی به ارسال صورتحساب الکترونیکی نیست. چراکه رسید پرداخت این درگاه ها به عنوان صورتحساب الکترونیکی مودی، به صورت اتوماتیک در کارپوشه وی داخل سامانه مودیان ثبت می شود. 

نقش OKR و KPI در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای IT و CRM برای تحول دیجیتال کسب‌وکارها
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای بهبود عملکرد سازمان‌ها: راهنمای جامع برای مدیران کسب‌وکار و فناوری
چند نفر برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM کافی است؟ راهنمایی برای به‌صرفه‌ترین راهکار در سازمان‌ها
CRM، یک بازی تیمی: راهکارها و مانتراهای برتر برای استفاده بهینه و مداوم

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


    ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    پاسخگویی از طریق تلفن

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    آخرین مقالات


      درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


        درخواست مشاوره

        درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.