به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

تحلیل داده های مشتری با CRM : همیشه یک قدم جلوتر باشید!

تحلیل داده های مشتری

تحلیل داده های مشتری : بیشتر کسب و کارها تلاش زیادی می کنند تا با استفاده از تبلیغات افکار مشتریان خود را به سمتی که مایلند هدایت کنند. اما واقعیت این است که اگر از قبل ندانید مشتریان شما به چیزی فکر می کنند، نمی توانید افکار آنها را جهت دهی کنید. شما همواره باید یک قدم از مشتریان جلوتر باشید و پیش از آنها بدانید که به چه چیزهایی نیاز دارند و به چه چیزهایی فکر می کنند. با اینکار نه تنها می توانید تبلیفات موثرتری داشته باشید، بلکه حتی ممکن است در بسیاری موارد اصولا به تبلیغات نیازی نداشته باشید!

برای اینکه بتوانید ذهن یک نفر را بخوانید و رفتارهای او را پیش بینی کنید، گزینه ای به جز تحلیل رفتارهای پیشین او ندارید. تنها با بررسی درست الگوهای رفتاری او، می توانید به افکاری که احتمالا الان در سر دارد پی ببرید. به عبارت دیگر، تحلیل داده های موجود، برنامه ریزی برای آینده را ممکن می کند.

تحلیل داده های مشتری نقش بسیار مهمی در پیشبرد فرآیندهای بازاریابی داشته، و علاوه بر اینکه موجب می شود شناخت بیشتر و بهتری از رفتارها و نیازهای مشتریان خود داشته باشید، موجب می شود تا جایگاه واقعی خود را نیز در بازار رقابت ببینید. ابزارهایی که نرم افزار CRM در اختیار شما قرار می دهد، تحلیل داده های مشتری را ممکن می کند. تحلیلی که یکی از اصلی ترین فرآیندهای مدیریت ارتباط با مشتری است.

در این مقاله قصد داریم بیشتر درمورد اهمیت آنالیز اطلاعات مشتریان با صحبت کنیم. با وبلاگ کیان پرداز هوشمند همراه باشید.

تحلیل داده های مشتری
تحلیل داده های مشتری

تحلیل داده های مشتری با CRM

یکی از کاربردهای نرم افزار CRM این است که می تواند به صورت خودکار داده های مربوط به مشتریان شما را در قالب پرونده های جداگانه ثبت و تنظیم کند. با بهره جویی از پرونده های موجود در CRM می توانید تمام اطلاعات مرتبط با هر مشتری، اعم از محل سکونت، سن، جنسیت، میانگین درآمدی، شغل، تاریخچه تعاملات با زمانبندی دقیق و غیره را ثبت کنید.

بررسی تاریخچه تعاملات مشتری با شما (چه تعاملاتی که منجر به فروش شده اند و چه تعاملات دیگر) الگوهای رفتاری هرکدام از آنها را برای شما روشن می کند. نرم افزار CRM با اتکا به قابلیت های هوش مصنوی می تواند براساس معیارهای تعیین شده توسط شما، مشتریان را بر اساس پارامترهای مختلف دسته بندی کرده و گزارش مناسبی از الگوهای رفتاری آنان به شما ارائه کند.

به عنوان مثال می توانید در بازه های زمانی مشخص، از CRM بخواهید که گزارش های آماری دقیقی را در اختیار شما قرار دهد. این گزارش CRM برای شما روشن می کند که مثلا چند درصد از مشتریان شما طرفدار کدام محصولات بوده اند، چند در صد در کدام مرحله از قیف فروش منصرف شده اند و غیره.

این گزارش ها می توانند بر اساس شاخص های مختلف CRM بسیار متنوع و جزءنگر باشند.

گزارش های مربوط به تحلیل داده های مشتری در CRM به شما در تصمیم گیری های درست در آینده کمک زیادی می کند و می تواند عملکرد بخش های فروش، بازاریابی، خدمات و غیره را برای شما روشن سازد.

مزیت های تحلیل داده های مشتری

تمام بخش های مجموعه تجاری شما می توانند از گزارش ها و نتیجه تحلیل داده های مشتری به خوبی بهره بگیرند. به عنوان مثال بخش هایی که ارتباط مستقیم با مشتریان دارند، مانند فروش، بازاریابی و پشتیبانی می توانند از این داده های تحلیلی برای بهینه سازی فرآیندهای کاری و افزایش راندمان خود بهره ببرند.

اصولا تجزیه و تحلیل داده های مشتریان روند تصمیم گیری را تسریع کرده، نرخ بهره وری مجموعه را بالا برده و در نهایت موجب سودآوری هرچه بیشتر می شود.

به صورت کلی مزیت های تحلیل داده های مشتری را می توان در سه بخش بررسی کرد:

تحلیل داده های مشتری
تحلیل داده های مشتری

. تحلیل داده های مشتری برای فروش

تحلیل داده های مشتری می تواند در بخش فروش موجب تسریع مراحل فروش شده و عوامل موثر بر  فروش را مشخص نماید. علاوه بر این با در دست داشتن داده های تخلیلی از رفتار مشتریان می توانید تعداد و شانس موفقیت تماس ها را افزایش داده و موجب بهبود عملکرد کارشناسان فروش شوید. این کار همچنین نرخ شکست در فروش و علت های آن را برای شما مشخص می کند.

تحلیل داده های مشتری با CRM استراتژی های مثبت و استراتژی های منفی فروش را برای شما روشن می کند تا با اصلاح آنان بتوانید فروش خود را بالاتر ببرید. با بهره گیری از این داده های تحلیلی کارشناسان فروش می توانند سرنخ ها (مشتریان بالقوه) بیشتری را پیدا کرده و نرخ تبدیل را افزایش دهند.

گزارش های تحلیلی از داده های مشتری در  CRM همچنین به شما در پیش بینی فروش و درآمدهای آینده نیز کمک می کند تا راحت تر بتوانید برنامه های آتی خود را طرح ریزی کنید.

. تحلیل داده های مشتری برای خدمات و پشتیبانی

تحلیل داده های مشتری در بخش خدمات و پشتیبانی باعث می شود تا کیفیت خدمات و پاسخگویی شما به مشتریان بیشتر شده و سریع تر بتوانید نیازها و مشکلات آنان را برطرف کنید. این کار موجب افزایش سطح رضایت مشتری شده و نرخ وفاداری او را بالاتر می برد.

ابزارهای CRM همچنین می توانند در ثبت بازخوردها و انجام نظرسنجی ها به شما کمک کنند. با تجزیه و تحلیل داده هایی که مشتریان در سیستم شما ثبت می شود، می توانید مسائلی که ممکن است موجب بروز نارضایتی شده را پیدا و برطرف کنید.

. تحلیل داده های مشتری برای بازاریابی

تحلیل داده های مشتری می تواند کمک زیادی به بهینه سازی فرآیندهای بازاریابی و مدیریت کمپین های تبلیغاتی کمک بکند.  با استفاده از ابزارهای تحلیلی CRM می توانید دایره مخاطبان هدف برای کمپین های بازاریابی را به صورت هدفمندتر مشخص کنید، بازدهی تبلیغات را بالاتر ببرید و البته هزینه جذب مشتری را کاهش دهید.

نرم افزار CRM می تواند در دسته بندی درست مخاطبان و ارسال اتوماتیک پیامک ها و ایمیل های تبلیغاتی، آپلود همزمان پست ها در شبکه های اجتماعی مختلف، تحلیل میزان بازخورد کمپین های تبلیغاتی مختلف و غیره به شما کمک کند.

تحلیل داده های مشتری با CRM به شما کمک می کند تا بفهمید که کدام استراتژی ها و فرآیندهای بازاریابی مفید و موثر هستند و کدامیک جواب نمی دهند. به همین خاطر می توانید به صورت اصولی از شکست های خود در امر تبلیغات درس بگیرید و راندمان بازاریابی مجموعه را بالاتر ببرید.

تحلیل داده های مشتری
تحلیل داده های مشتری

کاربرد تحلیل داده های مشتری با CRM

جدای از مزایایی که در مورد آنها صبحت کردیم، تحلیل داده های مشتری کاربردهای مفیدی هم دارد که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

. کمک به حفظ مشتری

داده های تحلیلی که CRM در اختیار شما قرار می دهد موجب می شود تا بتوانید متناسب با حجم تعاملات و تراکنشات مشتریان، آنها را رده بندی کرده و امتیازاتی برای مشتریان فعال تر خود قائل شوید. این کار در کنار کیفیت بالای پاسخگویی باعث می شود تا نرخ حفظ و تبدیل مشتریان وفادار افزایش پیدا کند.

. جذب مشتری

با استفاده از آنالیزهایی که CRM در اختیار شما قرار می دهد، می توانید تعاملات خود با سرنخ ها را ردیابی کرده و پیشنهادهایی مطابق یا نیازهای آنان ارائه کنید. فرضا اگر یک مشتری با شما تماس گرفته اما تاکنون از شما خرید نکرده است، با بررسی روند تعامل او با مجموعه می توانید شناخت بهتری از مشتری کسب کرده و در جذب او موفق تر باشید.

. گزارش های کاربردی

CRM می تواند با بهره گیری از تحلیل داده های مشتری گزارش های متنوعی را در قالب بصری و ساده در اختیار شما قرار دهد. با بررسی این گزارش ها می توانید عملکرد مجموعه خود را ارزیابی کرده، نقا قوت و ضعف خود را در قبال مدیریت ارتباط با مشتری شناسایی کنید.

. مدیریت اطلاعات و داده های مجموعه

نظم داشتن اطلاعات موجود در پایگاه داده های مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از شرکت ها به خاطر بی نظمی در ثبت داده ها هرگز نمی توانند به درستی از آنها استفاده کنند. اطلاعاتی که می توانند اهمیت بسیار زیادی در بالا بردن اعتبار و  سودآوری مجموعه داشته باشند.

تحلیل داده های مشتری
تحلیل داده های مشتری

نرم افزار CRM کیان پرداز هوشمند

اگر شما هم مایلید سیستم مجموعه خود را به نرم افزار CRM مجهز کنید، می توانید با کیان پرداز هوشمند تماس بگیرید.

کیان پرداز هوشمند با استفاده از بهترین نرم افزار CRM در دنیا، یعنی مایکروسافت سی آر ام داینامیکس به شما در بهینه سازی مدیریت ارتباط با مشتریان کمک می کند. کیان پرداز با فارسی سازی و شخصی سازی مایکروسافت داینامیک آن را به یک نرم افزار کاربردی و مفید برای شرکت های ایرانی تبدیل کرده و با اضافه کردن ماژول های اختصاصی کارایی ها و قابلیت های بسیار جذاب دیگری هم به آن اضافه نموده است.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار CRM کان پرداز، بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

جمع بندی

تحلیل داده های مشتری به شما کمک می کند تا فرآیندهای بازاریابی، جذب و حفظ مشتری را بهینه سازی کرده و در این امور موفق تر باشید. نرم افزار CRM با اتوماسیون و خودکار سازی روند ثبت، پیگری و دسته بندی داده های مشتریان، بهترین ابزاری است که در این راستا در اختیار شما قرار دارد.

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

پاسخگویی از طریق تلفن

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

آخرین مقالات

درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.