به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

مسئولیت اجتماعی شرکت ها چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت ها

مسئولیت اجتماعی شرکت ها یا به اختصار CSR (corporate social responsibility) یکی از مهمترین اصول اخلاقی در راستای برند سازی شرکت ها است. CSR علاوه بر اینکه باعث می شود شرکت بتواند بخشی از سود خود را به جامعه بازگرداند، به شکل غیر مستقیم تأثیرات مفید بسیار زیادی هم برای خود مجموعه دارد. CSR داد و ستدی است که به نفع همه تمام می شود.

اما مسئولیت اجتماعی شرکت ها دقیقا چیست و شامل چه کارهایی می شود؟

در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد مفهوم، و مزایای CSR با شما صحبت کنیم. با وبلاگ کیان پرداز هوشند همراه باشید.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکت ها

CSR چیست؟

برند شما یک شخصیت حقوقی مستقل از خودتان دارد. گرچه برند یک شخص حقیقی نیست، اما چون شخصیت دارد، باید مانند یک فرد در جامعه حضور داشته باشد. به عنوان مثال همه ما شرکت مایکروسافت، بنز، تفال، گوگل یا غیره را به عنوان یک شخص حقیقی می شناسیم. اگر سیاست های اجرایی مدیر فعلی هرکدام از این شرکت ها درست نباشد و هرکدام از آنها عملکرد مناسبی نداشته باشند، نمی گوییم رئیس یا کارکنان بنز و مایکروسافت کارشان را به درستی انجام نمی دهند، بلکه خود بنز و مایکروسافت را سرزنش می کنیم.

بنابراین برندها خواه و ناخواه دارای هویت مستقلی هستند که از هویت کارکنانشان فراتر می رود.

اگر می خواهید برند شما (فرقی نمی کند که کسب کارتان چقدر کوچک یا بزرگ است) هویت اثرگذار و مثبتی در ذهن مردم داشته باشد، باید روی اصل CSR بیشتر کار کنید.

CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها در واقع فعالیت اجتماعی برندها در راستای انجام کارهای خیرخواهانه و نوع دوستانه است. به عبارت دیگر شرکت شما باید نسبت به محیطی که در آن زیست و فعالیت می کند مسئولیت پذیر باشد و به سهم خود برای حل بخشی از مشکلات اجتماعی گام بردارد.

شرکت شما در کنار سودآوری باید نسبت به جامعه نیز متعهد باشد. این تعهد اجتماعی می تواند به شکل های مختلفی ابراز شود و ابعاد گوناگونی داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از برندهای بزرگ در جهان مانند اپل، با تلاش در راستای تولید محصولاتی که درصد پلاستیک و مواد کربنی آنها کمتر است، همواره تلاش می کنند این مسئولیت اجتماعی را در قبال طبیعت صورت دهد.

این مسئله علاوه بر کمک به محیط زیست، باعث شده تا برند اپل به عنوان دوست‌دار محیط زیست شناخته شده و از این موضوع به عنوان یک مزیت بازاریابی استفاده کند. همانطور که می بینید مسئولیت اجتماعی شرکت ها به نفع همه است.

انواع مسئولیت اجتماعی شرکت ها

CSR می توانند به انواع مختلفی تقسیم شود. نوع دوستی می تواند تعاریف و شاخه های مختلفی داشته باشد و مجموعه شما می تواند یک یا تمام این شاخه ها را برای پایبندی به مسئولیت اجتماعی شرکت ها برگزیند. انواع مسئولیت اجتماعی شرکت ها عبارتند از:

مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکت ها

. مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست

تعهد در قبال محیط زیست یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی شرکت ها است. محیط زیست چیزی است که روی زندگی همه ما اثرمی گذارد و حفظ محیط زیست برای همه واجب است. امروزه یکی از بزرگترین آسیب ها به محیط زیست را شرکت ها و کارخانه های وارد می کنند. با توجه به وضصیت نامناسب محیط زیست جهانی، برندها نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کرده و خود را متعهد کرده اند تا آسیب کمتری به محیط زیست بزنند.

کمک به محیط زیست یکی از مهمترین شاخه های CSR است که می توانید آن را رعایت کنید. به عنوان مثال خیلی از برندهای تولیدکننده تلاش می کنند تا بهره وری از مواد و محصولات کربنی را کمتر کنند.

اما شما می توانید به عنوان یک فروشگاه کوچک هم مسئولیت اجتماعی خود را در قبال محیط زیست به انجام برسانید. به عنوان مثال سعی داشته باشید کمتر از کاغذ یا کیسه های پلاستیکی استفاده کنید.

استفاده از نرم افزار CRM باعث اتوماسیون فرایند های اداری شده و میزان مصرف کاغذ مجموعه شما را حداقل تا 25 درصد کاهش می دهد.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار CRM این مقاله را مطالعه نمایید.

. مسئولیت های اجتماعی در انجام کارهای خیرخواهانه

در این نوع از مسئولیت پذیری اجتماعی، مجموعه خود را موظف می داند که تا حد امکان در انجام امور خیرخواهانه و کمک به موسسه های خیریه کوشا باشد. حمایت زنان سرپرست خانوار، حمایت از کودکان بی سرپرست، حمایت از بیماران و دیگر اقشار ضعیف جامعه، یکی از مهمترین مسئولیت های اجتماعی شرکت ها است.

. مسئولیت های اجتماعی در قبال کارکنان

مسئولیت اجتماعی شرکت ها صرفا نباید معطوف به افراد خارج از دایره خود مجموعه باشد. ارائه تسهیلات و کمک به کارمندان، افزایش حقوق و اعطای پاداش و مزایا، دادن هدایا در مناسبت های مختلف و غیره، نیز یکی دیگر از مسئولیت های اجتماعی مهم شرکت ها است.

این کار باعث می شود تا کارکنان مجموعه احساس تعهد بیشتری نسبت به مجموعه داشته باشند و با شرکت احساس صمیمت کنند. اتفاقی که روی رضایت شغلی و کوشش آنها برای سودآوری بیشتر مجموعه اثرگذاری زیادی دارد.

مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت ها

CSR به صورت کلی مزیت های فراوانی دارد. علاوه بر اینکه به جامعه و محیطی که شرکت در آن فعالیت می کند سود می رساند، در نهایت به نفع خود شرکت هم هست. هرچند مزیت های CSR برای مجموعه های تجاری یک نوع سرمایه گذاری بلندمدت است که سود خود را در سطح کلان نشان می دهد. به صورت کلی اصلی ترین مزایای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها عبارتند از:

مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکت ها

. ارائه تصویر برند بهتر

همه مشتریان، مخاطبین و کارکنان شرکت هایی را دوست دارند که در راستای کمک به جامعه تلاش می کنند. مهم نیست که مردم مشتری شما باشند یا نه، همین که تصویر مثبتی از برند شما در ذهن داشته باشند، ناخودآگاه آنان را به مشتریان بالقوه تبدیل می کند.

. شناسایی فرصت های پیشرفت

خیلی از اوقات سرمایه گذاری شرکت ها در امور خیرخواهانه، بدون چشم داشت به سود باعث شناسایی فرصت های جدیدی می شود که می توانند موجب پیشرفت بیشتر مجموعه شوند. به عنوان مثال شرکت پپسیکو طی تلاش های که برای کمک به حفظ محیط زیست در سال 2010 انجام داد، متوجه راه هایی شد که با استفاده از آنها می توانست در مصرف انرژی صرفه جویی کند و از این طریق هزینه های خود را تا 60 میلیون دلار کاهش داد!

. افزایش انگیزه کارکنان

رسیدگی به نیازهای کارکنان و برطرف کردن مشکلات آنان بدون چشم داشت مالی، همواره باعث می شود تا کارمندان شما با جان و دل برایتان کار کنند. چون باور دارند که شما همیشه آنجا هستید و در رفع سختی های زندگی به آنها کمک می کنید.

علاوه بر این، آمارها نشان می دهد که درصد زیادی از کارکنان به همکاری با شرکتی که مسئولیت پذیری اجتماعی زیادی دارد، افتخار می کنند و بیشتر خودشان را جزوی از خانواده آن مجموعه می دانند.

. افزایش احتمال جذب سرمایه گذاران

گروه های خیریه و حمایتی زیادی در کشور و دنیا وجود دارند. همکاری با این گروه ها در زمینه انجام امور خیریه و تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت ها، باعث می شود تا فرصت پیدا کردن سرمایه گذاران جدید افزایش پیدا کند. چراکه بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند با شرکت هایی کار کنند مسئولیت پذیری اجتماعی بالایی دارند و نسبت به نیازهای محیط اطرافشان آگاهند.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکت ها

مزیت های CRM برای CSR

نرم افزارهای سی آر ام به عنوان بستری یکپارچه برای اتوماسیون فرآیندهای بوروکراسی و بهینه سازی مدیریت ارتباط با مشتری، می توانند فرصت ها و سودآوری فعالیت های مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها را به شکل دقیق مشخص کنند.

گزارش ها و تحلیل های آماری که CRM در اختیار شما قرار می دهد، علاوه بر تمام مزیت هایی که در زمینه مدیریت مجموعه و بهینه سازی ارتباط با مشتریان دارد، می تواند در مدیریت و سازماندهی کارهای مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها نیز به شما کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار CRM کیان پرداز هوشمند این مطلب را مطالعه کنید.

جمع بندی

CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها مجموعه ای از فعالیت هایی است که مجموعه های تجاری بدون چشم داشت مالی و با اهداف خیرخواهانه انجام می دهند. این فعالیت ها علاوه بر اینکه موجب تعهد شرکت به جامعه، محیط زیست و کارکنان می شود می تواند تصویر برند بهتری از شما ارائه داده و در نهایت موجب سودآوری و رشد بیشتر شما شود.

نقش OKR و KPI در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای IT و CRM برای تحول دیجیتال کسب‌وکارها
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای بهبود عملکرد سازمان‌ها: راهنمای جامع برای مدیران کسب‌وکار و فناوری
چند نفر برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM کافی است؟ راهنمایی برای به‌صرفه‌ترین راهکار در سازمان‌ها
CRM، یک بازی تیمی: راهکارها و مانتراهای برتر برای استفاده بهینه و مداوم

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


    ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    پاسخگویی از طریق تلفن

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    آخرین مقالات


      درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


        درخواست مشاوره

        درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.