به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

OKR چیست ؟

OKR چیست

OKR : هدفگذاری یکی از مهمترین جنبه های مدیریت یک سازمان است. تمام مجموعه های تجاری، از سوپرمارکت های کوچک گرفته تا شرکت های فناوری بزرگ، همگی هدفگذاری هایی برای کسب و کار خود دارند. بدون تعیین اهداف مشخص کنترل امور را از دست می دهید و بدون اینکه بدانید چرا، حذف می شوید.

OKR یک مدل معروف برای مدیریت اهداف و برنامه ها است. بسیاری از شرکت ها و مجموعه های بزرگ برای مدیریت اهداف خود از مدل OKR استفاده می کنند. به عنوان یک مجموعه تجاری شما باید بدانید که می خواهید برای رسیدن به چه چیزی تلاش کنید. همچنین باید بتوانید عملکرد خود در رسیدن به آن هدف ها را ارزیابی کنید تا ببینید که آیا واقعا به آنچه که می خواسته اید دست پیدا کرده اید یا نه.

در این مقاله سعی می کنیم به شما توضیح دهیم که OKR چیست و چه کمکی به کسب و کار شما می کند. اگر می خواهید هدفگذاری های مجموعه خود را در همه سطوح بهتر مدیریت کنید، با وبلاگ کیان پرداز هوشمند همراه باشید.

OKR چیست
OKR چیست

مدل مدیریت اهداف OKR

هر شرکتی برای خود هدف های مشخصی دارد و به هماهنگی بین افراد گروهش نیاز دارد تا بتواند به سمت رسیدن به آن هدف حرکت کند. طبیعتا هرچقدر سازمان یا مجموعه بزرگتر باشد و تعداد افراد بیشتر در آن کار کنند، ایجاد این هماهنگی دشوارتر می شود. اما به هر صورت شما به این هماهنگی سازمانی نیاز دارید تا بتوانید به هدف های خود برسید.

مدل او کی آر یکی از قدیمی ترین و بهترین مدل های مدیریتی است که برای هدفگذاری های منطقی و ایجاد ارتباط سازمانی موثر جهت دستیابی به این اهداف به شما کمک می کند.

OKR مخفف واژه Objective & Key Results، به معنای اهداف و نتایج کلیدی است. مدل مدیریت OKR راهکارهای را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آنها می توانید به بهترین شکل برای خود هدفگذاری کرده و نتایج این هدفگذاری ها را به درستی ارزیابی کنید. او کی آر یک مدل نتیجه محور است و هدفگذاری های بدون نتیجه در آن “شکست خورده” تلقی می شوند. در مدل OKR نتیجه حاصله از هدف تعیین شده مهم تر است. اما مهمتر از خود نتیجه، ارزیابی علت حاصل نشدن آن و شکست هدفگذاری های قبلی است.

در OKR باید نتیجه هدفگذاری های خود را به صورت فصلی یا سالانه اندازه گیری کنید.

اگر بخواهیم خیلی ساده به این سوال که OKR چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که او کی آر یک مدل یا فرآیند مدیریت و رهبری است که هدف آن ایجاد ارتباط و هماهنگی کامل بین کارکنان یک سازمان بوده و معیارهایی را برای ارزیابی میزان دستیابی به اهداف تعیین می کند. با OKR شما می توانید معیارهای کیفی را به معیارهای کمی قابل اندازه گیری تبدیل کنید تا تا بتوانید نتایج هدفگذاری های خود را بسنجید.

عملکرد OKR

شما می توانید برای مجموعه خود یک یا چند OKR تعریف کنید. او کی آر شامل 3 تا 5 هدفگذای اصلی و کلیدی است که بر هر کار و هدف دیگری اولویت دارند. هر کدام از این هدف های اصلی نیز خود 3 تا 5 زیر هدف دارند. تعیین هدف های اصلی و زیرهدف های جزئی تر باید در راستای رسیدن به نتایج کلیدی و مهم باشد.

استفاده از مدل او کی آر برای مدیریت مجموعه باعث می شود تا راندامن کاری افراد به شدت بالاتر برود و همه فعالیت ها مانند یک پیکان مستقیم در راستای رسیدن به هدف های مشخص شده صورت بگیرند. Ok می تواند انرژی مجموعه و کارکنان را متمرکز کند تا همه برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کنند. نتیجه محور بودن تلاش ها و اندازه گیری نتیجه ها جلوی فعالیت های بیهوده ای که در راستای اهداف نیستند می گیرد و بازدهی مجموعه و کارکنان را بالاتر می برد.

به عنوان مثال شرکت گوگل توانسته با استفاده از او کی آر تعداد کارکنانش را از 40 نفر به 6000 نفر برساند!

 شما می توانید از علاوه بر کل سازمان یا مجموعه، از سیستم OKR برای پیش بردن هدف های فردی نیز استفاده کنید. در سیستم او کی آر هر کدام از کارمندان وظایف و اهداف خود را به خوبی می شناسد و می دانید که باید دقیقا در کدام راستا حرکت کند.

*یک جمله معروف وجود دارد که می گوید “…مشکل اینجاست که در شرکت کسی به شما نمی گوید باید چه کاری انجام دهید”. سیستم OKR دست روی همین نقطه می گذارد تا دقیقا مهمترین اهداف و اولویت ها را برای کارمندان روشن کند. وقتی کارمندان بتوانند کارهای مهم را از کارهای غیر مهم تشخیص دهند و بدانند که برای رسیدن به چه نتیجه ای تلاش می کنند، مطمئنان بازدهی کاری آنها نیز به شدت بالاتر می رود.*

در ارزیابی های سالانه یا فصلی سیستم OKR به نتیجه های کلیدی حاصل از تلاش در جهت هدفگذاری، نمره ای اختصاص داده می شود. این نمره می تواند بین 0 تا 100% باشد یا بین 0 تا 1.0 . در این سیستم هرکدام از کارکنان یک نمره مشخص دریافت می کنند. چنانچه میانگین نمرات او کی آر کارکنان بین 0.6 تا 0.7 باشد یعنی عملکرد مجموعه شما در دستیابی به اهدافتان خوب است. اما میانگین 0 تا 0.3 نشان دهنده آن است که OKR به درستی تعریف نشده و رسیدن به آن ممکن نبوده است.

اگر هم نمره همه کارنان 1.0 بود، به معنای آن است که هدفگذاری های OKR شما بدا جاه طلبانه نبوده است و خیلی ساده توانسته اید به آنها دست یابید.بنابراین باید در او کی آر بعدی اهداف سخت تر و موثرتری را انتخاب کنید.

OKR چیست
OKR چیست

ویژگی های یک OKR  خوب

طبیعی است که در متد OKR باید قبل از شروع هر فصل یا هر سال اهداف خود را تعیین کرده و معیارهای دستیابی به آنن را نیز مشخص کنید. برخی از مدیران هستند که امتیازات او کی آر به عنوان ابزاری برای سرزنش و تنبیه کارکنان استفاده می کنند، در حالی که OKR  اصلا اینطور نبود و اتفاقا باید موجب ایجاد انگیزه های بیشتر در کارکنان شود. در زیر به مهمترن ویژگی های یک او کی آر خوب اشاره می کنیم:

  • معیارهای دستیابی به اهداف او کی آر باید منطقی تعریف شده باشند و ابزارها و پیش نیازهای لازم برای رسیدن به آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال یک شرکت نوپا که یک هفته است یک سایت معمولی طراحی کرده، نمی تواند انتظار داشته باشد ظرف شش ماه آینده در تمامی کلیدواژه ها در رتبه اول موتورهای جستجو قرار بگیرد.
  • سیستم او کی آر باید پاداش محور باشد تا در کارکنان شما انگیزه ایجاد کند. نه اینکه توبیخ محور.
  • دقت کنید که در OKR تنها نتیجه نیست که اهمیت دارد. اگر به یاد داشته باشید گفتیم که در او کی آر علاوه بر هدف های اصلی، هر کدامشان چند زیر هدف هم دارند. در یک OKR خوب بخشی از این زیرهدف ها به عیارهای غیرکاری  رفتاری اختصاص دارند. مثلا حضور به موقع در دفتر و خوش رفتاری با همکاران و غیره.

فرق OKR با KPI

Kpi در واقع شاخص های اندازه گیری عملکردهای مختلف شرکت در بخش های گوناگون هستند. kpi نیز می تواند هم به صورت کلی برای مجموعه و هم به صورت فردی برای هر کدام از کارکنان مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما مهمترین تفاوت او کی آر با کی پی آی در این است که OKR  مانند یک اسکوربرد عمومی است که همه می توانند امتیازات فردی و کلی را مشاهده کنند.، اما kpi یک کارنامه خصوصی است که در اختیار خود فرد قرار می گیرد و دیگران از ان بی اطلاعند.

OKR چیست
OKR چیست

مزایای استفاده از OKR

از مزایای استفاده از این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

OKR یکی از روش های مستقیم و بسیار اثرگذار در مدیریت اهداف و برنامه ریزی های شرکت است. با استفاده از متد مدیریت اهداف با او کی آر می توانید تمام تلاش ها و فعالیت های مجموعه خود را متمرکز کرده و نظام فکری مشخصی را در شرکت خود تعریف کنید.

او کی آر میزان دسترسی به هدف های تعیین شده را در اندازه گیری می کند و هدف های اصلی شرکت را مشخص می نماید.

بهترین نرم افزار OKR

همانطور که متوجه شده اید او کی آر یک سیستم و مدل مدیریتی است. برای اینکه بتوانید این متن را پیاده سازی کنید به ابزارهایی نیاز دارید. چراکه باید تمام اهداف برای کارکنان مشخص باشد و عملکرد آنان نیز در یک سیستم یکپارچه ثبت شود تا بعدا بتوان آنها را اندازی گیری کرد.

تنها برنامه ای که می تواند ابزارهای لازم برای عملیاتی کردن او کی آر را در اختیار شما قرار دهد، نرم افزار CRM است . دفترهای برنامه ریزی، یادآورها، ثبت اتوماتیک عملکرد کارکنان و گزارشات، ارائه گزارشات تحلیلی، تسهیل ارتباط بین کارکنان واحد های مختلف و غیره، همگی امکاناتی هستند که CRM در اختیار شما قرار می دهد. امکاناتی که برای اجرای OKR به تمامی آنها نیازمندید.

OKR چیست
OKR چیست

جمع بندی

برای موفقیت در کسب و کار باید هدف های مشخص و منطقی داشته باشید. نظام های مشخصی برای هدف گذاری دقیق وجود دارند که OKR یکی از بهترین آنهاست. با استفاده از او کی آر می تواند اهداف کوتاه و بلند مدت خود را به خوبی مدیریت کرده و نتیجه آنها را به خوبی ارزیابی نمایید.

جهت ارزیابی دستیابی به هدف ها قطعا به نرم افزار CRM و ابزارهای آن نیاز دارید.

برای نصب و پیاده سازی نرم افزار CRM جهت علی کردن او کی آر ، با کیان پرداز هوشمند تماس بگیرید.

نقش OKR و KPI در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای IT و CRM برای تحول دیجیتال کسب‌وکارها
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای بهبود عملکرد سازمان‌ها: راهنمای جامع برای مدیران کسب‌وکار و فناوری
چند نفر برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM کافی است؟ راهنمایی برای به‌صرفه‌ترین راهکار در سازمان‌ها
CRM، یک بازی تیمی: راهکارها و مانتراهای برتر برای استفاده بهینه و مداوم

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


    ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    پاسخگویی از طریق تلفن

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    آخرین مقالات


      درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


        درخواست مشاوره

        درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.