به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

چگونه کارمندان فروش خود را راضی نگه دارید

کارمندان فروش

واحد فروش قلب تپنده شرکت شماست. وجود کمترین ضعف در واحد فروش می‌تواند آسیب‌های بزرگی به کل مجموعه وارد کند. در حالی که اثرگذاری و راندمان بالای واحد فروش می‌تواند تعیین‌کننده‌ترین عامل در پیشرفت و توسعه شرکت شما باشد. سلول‌های تشکیل دهنده این عضو مهم از مجموعه شما، کارمندان فروش هستند.

تا زمانی که کارمندان فروش مجموعه به خوبی عمل کنند و از وضعیت خود راضی باشند، می‌تواند از حرکت مجموعه در مسیر درست اقتصادی اطمینان خاطر داشته باشید.

چه کسانی هستند که در تمامی ساعات روز با تمامی مشتری‌های بداخلاق و خوش اخلاق شما سر و کله می‌زنند، چه کسانی هستند که پیگیری پرداختی‌های وصول نشده شما از مشتریان هستند؟ چه کسانی جریان نقدینگی شما را مدیریت می‌کنند؟

چنانچه کارمندان فروش شما به هر دلیل ناراضی باشند، این نارضایتی می‌تواند صدمات زیادی را به شما وارد کند. پس برای خود و شرکت هم که شده، همیشه باید اسباب رضایت کارشناسان فروش را فراهم کنید. اتفاقی که در ایران زیاد رایج نیست!

در این مقاله از کیان پرداز هوشمند قصد داریم بیشتر در خصوص بهترین راهکار افزایش رضایت کارمندان فروش با استفاده از نرم افزار سی آرام به شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

افزایش کارمندان فروش
افزایش رضایت کارمندان فروش

وضعیت رضایت کارشناسان فروش در ایران

بر اساس تحقیقات انجام شده، 51% از کارشناسان فروش هر یک سال یکبار کار خود را تغییر داده و با شرکت دیگری وارد همکاری می‌شوند. این نرخ خروج شغلی بسیار بالا بوده و تقریباً فاجعه‌بار است. همچنین اینکه بخواهید هر یک سال یکبار تعدادی از کارمندان فروش خود را از دست بدهید هم به ضرر شرکت است و هم به ضرر کارمند.

چرا که شرکت بعد از یک سال سرمایه‌گذاری و آموزش کارمندان، نیروی کار تربیت شده خود را از دست می‌دهد و کارمندان هم باید دوباره وارد پروسه پیدا کردن کار و جا افتادن در محیط کاری جدید شود.

اما مدیران موفق و هوشمند توانسته‌اند با استفاده از ابزارها و روش‌های مدرن اسباب تأمین رضایت کارمندان فروش خود را فراهم کرده و جلوی این مشکل را بگیرند. ابزارهایی که نرم افزار سی آرام در اختیار شما قرار می‌دهد باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش فروش مجموعه، محیطی امن و آرام برای کارمندان فروش خود فراهم کنید تا بتوانند با تمرکز و آرامش فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.

علت نارضایتی کارمندان فروش چیست؟

یکی از معضلاتی که در مورد کار کارشناسان فروش وجود دارد این است که کارمندان این بخش دچار یک نوع بی‌تعادلی از نظر رضایت شغلی قرار دارند. به عبارت دیگر کارمندان فروش یا به شدت از کار خود راضی هستند و شرکت محل فعالیت خود را بهترین جای دنیا می‌دانند، یا شدیداً از وضعیت شغلی خود ناراضی هستند و پس از چند سال آن‌قدر دل‌زده می‌شوند که به دنبال کار دیگری می‌گردند.

هرچند اصلی‌ترین دلایل عدم رضایت شغلی کارمندان فروش حقوق و تنش در محیط کار است، اما عوامل کوچک دیگری هم هستند که در این نارضایتی دخیل‌اند. این عوامل کوچک گاهی اوقات آن‌قدر تلخ و ناراحت کننده هستند که باعث می‌شوند کارمندان فروشی که اتفاقاً درآمد و محیط کاری ایده آلی دارند نیز از شغل خود استعفا کنند!

علت نارضایتی کارمندان
علت نارضایتی کارمندان

پژوهش‌ها حاکی از آن است که 57% از کارمندان فروش باور دارند که حجم کاری آنان بیشتر از ظرفیت تحمل آن‌هاست. 74% نیز احساس می‌کنند که کل ساعت و روزهای هفته خود را وقف مشتری‌ها کرده و هیچ زمانی برای خودشان باقی نمی‌ماند.

این نارضایتی‌ها با این درصدهای بالا نشان دهنده آن است که فشارهای روانی بخشی از ماهیت کار فروش است. به همین خاطر چنانچه کارمندان فروش نتوانند در شرایطی قرار بگیرند که استرس آن‌ها را کاهش دهد، نمی‌توانند به این شغل ادامه دهند.

دقت داشته باشید که این از ضعف نیروهای کار نیست، بلکه مشکل عدم ایجاد یک بستر امن و آرام برای کارشناسان فروش توسط مدیران است. به یاد داشته باشید که هرچقدر کارمندان فروش شما راضی‌تر باشند، مشتریان شما نیز خوشحال‌تر بوده و شرکت شما نیز موفق‌تر خواهد بود.

نرم افزار CRM چگونه باعث افزایش رضایت کارمندان فروش می‌شود؟

مدیرانی که دیدگاه‌های سنتی دارند معمولاً از روش‌های سنتی برای افزایش رضایت کارمندان فروش خود استفاده می‌کنند. مشوق‌های مالی، افزایش جذابیت محیط کار، مزایای تفریحی و غیره تنها راهکارهای سنتی برای رضایت کارمندان فروش هستند. اما واقعیت این است که هیچ کدام از این راهکارها نمی‌توانند در طولانی مدت اثربخش باشند.

مشوق‌های مالی می‌توانند در کارمند فروش انگیزه ایجاد کنند اما با تداوم فشار کاری،90% کارمندان فروش عطای اندک افزایش حقوق را به لقایش خواهند بخشید. محیط کاری جذاب نیز همین گونه است، چرا که اصولاً کارمند فروش آن‌قدر غرق در سر و کله زدن با مشتری است که توجه به محیط اطراف خود ندارد.

البته این عوامل اثرگذار و خوب هستند اما کافی نیستند.

عوامل رضایت کارمندان
عوامل رضایت کارمندان

مدیران امروزی به جای تسکین موقتی درد کارمندان فروش، تصمیم به درمان مشکل آن‌ها گرفته‌اند. برای درمان مشکلات کارمندان فروش نیز هیچ دارویی بهتر از سی آرام نیست.

نرم افزار CRM با اتوماسیون فرآیندهای اداری به عنوان یک ابزار هوشمند می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های کارشناسان فروش را ساده کرده و از استرس‌های و تعدد مسئولیت‌های آنان بکاهد. سی آرام از این طریق می‌تواند مشکلات کارمندان فروش را از ریشه حل کرده و فشار روانی این کار را از روی دوششان بردارد.

تحقیقات انجام شده به خوبی نشان می‌دهند که استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (Microsoft Dynamics 365) از طریق کاهش استرس، حذف فرآیندهای تکراری و بهینه سازی دسترسی و ثبت اسناد تأثیر چشمگیری در بالا بردن رضایت کارمندان فروش و افزایش راندمان کاری آنان دارند.

اصلی‌ترین قابلیت‌های crm که باعث افزایش رضایت کارمندان فروش می‌شود عبارتند از:

  • حذف فرایندهای تکراری
  • اتوماسیون ثبت، ذخیره و انتقال سند
  • دسترسی سریع به تمامی سندهای مورد نیاز خود و همکاران مرتبط
  • جلوگیری از فراموش کردن اطلاعات مشتری با نمایش داده‌های مشتری در لحظه تماس
  • امکان تنظیم یادآورهای اتوماتیک برای پیگیری از مشتریان یا سفارشات
  • ایجاد پرونده‌های جداگانه برای هر مشتری
  • پیگیری اتوماتیک روند خرید مشتری
  • مدیریت قیف فروش
  • مدیریت سرنخ‌ها (مشتریان بالقوه)
  • امکان برنامه ریزی برای انجام کارهای روزانه
  • یکپارچه‌سازی کانال‌های ارتباط با مشتری (که باعث جلوگیری از گیج شدن کارشناس فروش در هنگام مکالمه و مکاتبه با مشتری می‌شود)

این‌ها تنها گوشه‌ای قابلیت‌های مفید سی آرام برای افزایش رضایت کارمندان فروش هستند.

تاثیر سی آر ام ردر رضایت کارمندان فروش
تاثیر سی آر ام در رضایت کارمندان

اصلی‌ترین اثرگذاری‌های CRM در بالا بردن میزان رضایت کارمندان فروش نیز عبارتند از:

  • ایجاد حس دخیل بودن در جریان امور
  • خلوت شدن ذهن کارمندان
  • بالا رفتن چشمگیر راندمان کاری کارمندان فروش
  • ایجاد انتظارات واقع‌گرایانه در مدیران و کارمندان
  • بهینه‌سازی فرهنگ سازمانی
  • ایجاد یک فضای رقابتی و سالم

جمع بندی

نرم افزار CRM با استفاده از ابزارها و قابلیت‌هایی که دارد نه تنها می‌تواند نقشی تعیین کننده در افزایش رضایت مشتریان داشته باشد، بلکه می‌تواند سطح رضایت کارمندان مجموعه شما را نیز به شدت بالا ببرد.

به یاد داشته باشید که هرچقدر کارمندان، و به ویژه کارمندان فروش شما راضی‌تر باشند، راندمان کاری مجموعه بالاتر رفته و شرکت شما موفق‌تر خواهد بود.

کیان پرداز هوشمند بهترین نرم افزار CRM را متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای شما پیاده‌سازی می‌کند.

نقش OKR و KPI در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای IT و CRM برای تحول دیجیتال کسب‌وکارها
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای بهبود عملکرد سازمان‌ها: راهنمای جامع برای مدیران کسب‌وکار و فناوری
چند نفر برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM کافی است؟ راهنمایی برای به‌صرفه‌ترین راهکار در سازمان‌ها
CRM، یک بازی تیمی: راهکارها و مانتراهای برتر برای استفاده بهینه و مداوم

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


    ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    پاسخگویی از طریق تلفن

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    آخرین مقالات


      درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


        درخواست مشاوره

        درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.