به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

تارگت مارکتینگ یا بازاریابی هدفمند چیست؟

تارگت مارکتینگ یا بازاریابی هدفمند در واقع فرآیندی است که طی آن یک کسب و کار یا سازمان، گروه مشخصی از مشتریان را تفکیک کرده و به عنوان بازار هدف تعیین می‌کند. تارگت مارکتینگ اصولاً بر مبنای مشتریان هدف صورت می‌گیرد و تمرکز آن روی جذب (و مهمتر از آن) حفظ این گروه از مشتریان است.

این رویکرد بازاریابی باعث می‌شود تا فعالیت‌های شما در حوزه مارکتینگ هدفمندتر شده و بازدهی بیشتری در جذب مشتریانی که برای شما مفید هستند داشته باشید. امروزه تمام مدیران موفق به خوبی می‌دانند که شناخت مشتریان هدف و پیاده سازی تارگت مارکتینگ تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت کسب و کار و گسترش بازارهای فعال مؤثر باشد.

در این مقاله از کیان پرداز هوشمند قصد داریم بیشتر در خصوص تارگت مارکتینگ با شما صحبت کنیم و در مورد کاربرد CRM در این زمینه توضیحاتی را ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

تارگت مارکتینگ چیست
تارگت مارکتینگ چیست

تارگت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی یکی از بازوهای مهم هر کسب و کار است. تفاوتی ندارد که کسب و کار کوچکی باشید یا بزرگ، همه به بازاریابی نیاز دارند. امروزه تکنیک‌های مختلف بازاریابی وجود دارند که مبتنی بر علوم روانشناسی و جامعه شناسی تبیین شده‌اند. با استفاده این تکنیک‌ها می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به تعداد بیشتری از مشتریان دست پیدا کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

رشد و پیشرفت کسب و کار نه تنها برای افزایش سودآوری ضروری است، بلکه خیلی از اوقات مهمترین عامل شکست تجاری هم هست. تارگت مارکتینگ (Target Marketing) یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که اثرگذاری بسیار خوبی در جذب و حفظ مشتری دارد.

با استفاده از این متد، به جای اینکه انرژی، وقت و سرمایه خود را صرف همه مخاطبان کنید، گروهی از مشتریان بالقوه را جدا کرده و به جای بخشی از منابع، اینبار تمام انرژی خود را معطوف به افرادی می‌کنید که مطمئن هستید برای شما مفید هستند و به مشتریان فعال تبدیل می‌شوند.

این کار هم باعث صرفه‌جویی در منابع شما می‌شود و هم بازدهی فعالیت‌های بازاریابی مجموعه را بالاتر می‌برد. تارگت مارکتینگ می‌تواند یک مزیت رقابتی بسیار مؤثر در میان دیگر رقبا باشد.

توجه داشته باشید که تارگت مارکتینگ هم می‌تواند به صورت کلی انجام بگیرد و هم به صورت جزئی. به عبارت دیگر شما می‌توانید کل مشتریان مجموعه خود را هدف استراتژی‌های بازاریابی قرار دهید یا اینکه به صورت موقتی روی گروه خاصی از مشتریان تمرکز کنید.

به عنوان مثال می‌توانید مشخص کنید که مشتریان هدف شما زنان خانه دار در ایران هستند (رویکرد کلی) اما به واسطه روز مادر فعالیت‌های بازاریابی خاصی را برای خانم‌های متأهل (رویکرد جزئی) در نظر بگیرید.

مراحل مختلف تارگت مارکتینگ

برای اینکه بتوانید بازاریابی هدفمند را به درستی اجرا کنید و از آن نتیجه بگیرید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. تحلیل بازار و شناخت نیازهای مشتریان
  2. مشخص کردن بازار هدف و تعیین یک یا چند گروه از مشتریان که مخاطب شما هستند
  3. کسب شناخت بیشتر و درک عمیق‌تر نسبت به نیازها و خواست‌های بازار هدف
  4. طراحی استراتژی‌های بازاریابی هدفمند و تعیین راهکارهای عملی مؤثر برای جلب نظر و رضایت مشتریان
  5. اجرای استراتژی‌های بازاریابی
  6. ارزیابی و اندازه گیری نتایج
مراحل تارگت مارکتینگ
مراحل تارگت مارکتینگ

انواع تارگت مارکتینگ

تارگت مارکتینگ اصولاً می‌تواند بر اساس نوع هدفگذاری شما انواع مختلفی داشته باشد. یادتان باشد که معیارهای مختلفی برای تعیین بازار هدف وجود دارد. شما می‌توانید یکی از این معیارها را در نظر بگیرید یا چند پارامتر را به صورت همزمان در نظر داشته باشید.

سؤال اینجاست که بر چه اساسی مشتریان خود را دسته‌بندی می‌کنید؟ سن، جنسیت، محل سکونت، میزان درآمد، فرهنگ، قومیت، زبان، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی یا غیره؟

معیار اصلی شما برای دسته‌بندی مشتریان هدف، می‌تواند تعیین کننده نوع استراتژی تارگت مارکتینگ باشد. در ادامه به رایج‌ترین انواع تارگت مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

. بازاریابی هدفمند مبتنی بر معیارهای دموگرافیک

در این نوع بازاریابی تمرکز بر روی ویژگی‌های دموگرافیک مشتریان مانند سن، جنسیت، درآمد، وضعیت تأهل و غیره است. به عبارت دیگر ویژگی‌های فردی معیار دسته‌بندی افراد هستند. به عنوان مثال بازار هدف شما مردان جوان بین 20 تا 30 ساله هستند که درآمد ندارند.

. بازاریابی هدفمند مبتنی بر جغرافیا

در این نوع از تارگت مارکتینگ معیار دسته‌بندی مشتریان محل کار یا سکونت آن‌ها بر اساس شهر، کشور، استان، منطقه یا محله است. به عنوان مثال هدف شما ساکنان منطقه 3 تهران یا ساکنان مناطق گرمسیر هستند.

. بازاریابی هدفمند مبتنی بر روانشناسی مخاطب

در این روش رفتارهای یک گروه خاص از افراد معیار اصیل دسته‌بندی آنها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، یا افرادی که زیاد می‌خوابند، یا افرادی که احساس افسردگی دارند و غیره.

. بازاریابی هدفمند مبتنی بر رفتارهای قبلی

خیلی از کسب و کارها سعی می‌کنند بر اساس رفتارهایی که مشتریان در خریدها یا ارتباطات قبلی با مجموعه داشته‌اند آن‌ها را دسته‌بندی کنند. در بیشتر موارد از این نوع تارگت مارکتینگ در کنار سایر روش‌های بازاریابی هدفمند استفاده می‌شود.

در این روش به عنوان مثال شما می‌توانید مشتریانی که بیشتر از یک بار خرید کرده‌اند، مشتریانی که حجم خریدشان از میزان مشخصی بالاتر است، مشتریانی که زود به زود خرید می‌کنند و غیره را به عنوان بازار هدف خود در نظر گرفته و امتیازات خاصی برایشان قائل شوید.

. بازاریابی هدفمند نیچ

در این روش تمرکز فعالیت‌های بازاریابی شما روی گروه بسیار خاصی از مشتریان است. به عنوان مثال اگر در زمینه تولید اسباب بازی فعالیت می‌کنید، چند مدل بسیار ویژه را برای کلکسیون‌دارها تولید و عرضه نمایید. عرضه چند مدل کلکسیونی محدود رایج‌ترین شکل از تارگت مارکتینگ نیچ است.

. بازاریابی هدفمند بین المللی

بازار بین المللی همواره با بازار داخلی تفاوت‌های زیادی دارد. به همین خاطر در هنگام بازاریابی بین المللی باید همیشه مراقب اختلاف‌های فرهنگی مردم کشورهای خارجی با مردم داخل کشور باشید. در این روش بازاریابی شما باید حتماً فرهنگ، عرف‌ها و قوانین کشور مقصد را در نظر بگیرید تا بتوانید استراتژی‌های بازاری صحیح را پیاده سازی کنید.

به عنوان مثال بزند زم‌زم روزگاری نوشابه‌هایش را با همان لوگوی داخل کشور به خارج صادر می‌کرد اما هیچ طرفداری نداشت. تا اینکه متوجه شد خارجی‌ها آرم آن را PiPi می‌خوانند و به همین خاطر از خریدن نوشابه‌هایش خودداری می‌کنند. در نتیجه استراتژی بازاریابی خود را تغییر داد و لوگو خود را برای محصولات بین المللی عوض کرد.

به فراخورد محصول و شرایط، شما می‌توانید از یک یا چند مورد از انواع تارگت مارکتینگ استفاده کنید.

تارگت مارکتینگ یا بازاریابی هدفمند
تارگت مارکتینگ یا بازاریابی هدفمند

فواید تارگت مارکتینگ برای کسب و کارها

تارگت مارکتینگ یا بازاریابی هدفمند مزیت‌های زیادی برای کسب و کارهای مختلف دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش بازدهی فعالیت‌های بازاریابی
  • برقراری ارتباطی موثرتر با مشتریان
  • افزایش سهم فروش و سودآوری مجموعه
  • بالا بردن شاخص رضایت و وفاداری مشتریان
  • شناخت بهتر بازار و بالا بردن سطح کیفیت محصولات مورد ارائه
  • کاهش ریسک و خطرات بازاریابی
  • اخذ تصمیمات استراتژیک بهتر و موثرتر

تارگت مارکتینگ به صورت کلی موجب افزایش شانس جذب سرنخ‌ها و کمک به حفظ مشتریان می‌شوند. برای بازاریابی هدفمند نیاز دارید تا مشتریان فعال و بالقوه خود را بهتر بشناسید و این امر موجب می‌شود تا ارتباطی نزدیک‌تر با آن‌ها برقرار کنید. هرچقدر هم ارتباطی شما با مشتریان نزدیک‌تر باشد، رضایت و وفاداری آنان افزایش پیدا می‌کند. 

کاربرد CRM در تارگت مارکتینگ

نرم افزار CRM یک نرم افزار یکپارچه سازمانی برای مدیریت ارتباط با مشتری است. این نرم افزار روند داده‌های ورودی را منظم کرده و تمامی اطلاعات مشتریان را در دیتابیس مجموعه ذخیره می‌کند. شما با تحلیل داده‌های حاصل از CRM (که با ابزارهای خودش انجام می‌شود) می‌توانید بر اساس معیارهای مختلف مشتریان را دسته‌بندی کرده و بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کنید. این نرم افزار به ویژه برای تارگت مارکتینگ مبتنی بر رفتارهای قبلی بسیار مفید است.  

کیان پرداز هوشمند نرم افزار داینامیکس 365 را به عنوان کامل‌ترین و بهترین نرم افزار سی آرام در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت خلاصه در مورد تارگت مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار توضیحاتی ارائه کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

پاسخگویی از طریق تلفن

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

آخرین مقالات

درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.