به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

شاخص نسبت زمان به ارزش یا TTV چیست و چه اهمیتی دارد؟

نسبت زمان به ارزش

این یک واقعیت است که مشتریان به دنبال استفاده از حداکثر ارزش‌های کالا یا خدمات شما نیستند، بلکه به دنبال ارزش مطلوب آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. به عبارت دیگر، مشتری می‌خواهد نیازش را در سریع‌ترین زمان با محصول شما برطرف کند. شاخص نسبت زمان به ارزش نیز دقیقاً مربوط به همین موضوع است.

خیلی دور از انتظار است که مشتری ساعت‌ها یا روزها وقت صرف استفاده از ویژگی‌های بسیار مثبت محصول شما کند، در حالی که رقیبتان با محصولی به مراتب کم‌کیفیت‌تر می‌تواند نیازهای آنی او را در لحظه برآورده کند. به همین خاطر است که شما باید در کنار کنترل کیفیت، روی کوتاه کردن فرآیند دریافت ارزش از محصول خود یا شاخص Time To Value نیز تمرکز کنید.

امروزه اگر نتوانید به مشتری نشان دهید که محصول شما می‌تواند راه حل مشخص و سریعی برای رفع مشکل او ارائه کند، قائله را باخته‌اید.

کسب و کارهای امروزی که قصد رشد و توسعه در بازار را دارند علاوه بر افزایش کارایی، عملکرد و کیفیت محصولات یا خدمات خود، وقت زیادی را هم روی شاخص نسبت زمان به ارزش (شاخص TTV) صرف می‌نمایند. چرا که هرچقدر مدت زمان پاسخگویی شما به نیازهای مشتریان کمتر باشد، درصد موفقیتتان هم بالاتر می‌رود.

در این مقاله از کیان پرداز هوشمند قصد داریم در مورد یکی از مهمترین شاخص‌های کسب و کار، یعنی نسبت زمان به ارزش با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نسبت زمان به ارزش
نسبت زمان به ارزش

نسبت زمان به ارزش چیست؟

شاخص نسبت زمان به ارزش یا TTV شاخصی است که فاصله زمانی بین خرید نهایی، دریافت محصول و رسیدن مشتری به ارزش مورد نظرش را ارزیابی می‌کند.

هرچقدر سریعتر بتوانید با ارزش‌های محصول خود نیازهای مشتری را برآورده کنید، تجربه مشتری را بهبود بخشیده‌اید و شانس جلب رضایت او را بالاتر برده‌اید. تمامی کسب و کارها باید یاد بگیرند تا در طول زمان نسبت زمان به ارزش محصولات یا خدمات خود را کاهش دهند.

تأثیر نسبت زمان به ارزش در تجربه مشتری

مشتریان همواره به دنبال سریع‌ترین راه حل برای مشکلات خود می‌گردند و انتظار دارند اگر هزینه‌ای بابت چیزی پرداخت می‌کنند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آن نتیجه گرفته و سرمایه خود را بازگردانند.

به همین خاطر نسبت زمان به ارزش اهمیت بسیار بالایی در جلب رضایت مشتری و بهبود تجربه او از همکاری با شما دارد.

اولین چیزی که واحد فروش باید به آن توجه داشته باشد این است که محصول یا خدمات شرکت تا چه اندازه می‌توانند واقعاً در رفع نیاز مشتری به او کمک کنند. پس از آن باید در نظر داشته باشید که محصول یا خدمات شما با چه سرعتی می‌تواند نیازهای مشتری را برآورده کند.

بسیاری از شرکت‌ها هستند که محصول یا خدمات فوق العاده با کیفیتی به مشتریان ارائه می‌دهند اما زمانی که مشتری باید صرف کند تا به آن ارزش‌ها دست پیدا کند بسیار طولانی ست. به همین خاطر مشتریانی که یک نیاز فوری دارند ترجیح می‌دهند سراغ محصولات یا خدماتی بروند که گرچه کیفیت کمتری دارند، اما سریع‌تر می‌توانند به نیازهای آنان پاسخ دهند.

نسبت زمان به ارزش

در یک مثال ساده، فردی را در نظر بگیرید که قصد دارد اندازه کادر عکسی را که با موبایلش گرفته تغییر دهد. این تمام نیاز اوست!

در این راستا یا می‌تواند از نرم افزارهای حرفه‌ای مانند فتوشاپ استفاده کند که کیفیت و کاربردهای بسیار مطلوب و متنوعی دارد، یا اینکه می‌تواند سراغ اپلیکیشن های بسیار ساده‌ای برود که امکانات محدودی دارند اما در سریع‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل می‌توانند کادر عکس را تغییر دهند.

طبیعتاً این فرد به جای اینکه ساعت‌ها صرف یادگیری فتوشاپ کند و کار با آن را یاد بگیرد، ترجیح می‌دهد برای این نیاز ابتدایی خود از اپلیکیشن ساده‌تر استفاده کند. ضمن اینکه در طول زمان متوجه کاربردهای دیگر این نرم افزار هم شده و از قابلیت‌های دیگر آن هم استفاده می‌کند.

بنابراین نسبت زمان به ارزش یکی از شاخص‌های مهمی است که حتماً باید در استراتژی‌های بازاریابی خود آن را در نظر بگیرید. واحد مدیریت و تولید شما باید به صورت مداوم روی محصول یا خدمات شما کار کنند تا شاخص TTV را تا جای ممکن کوتاه‌تر نمایند.

کوتاه‌تر شدن نسبت زمان به ارزش باعث بهبود تجربه مشتری، جلب رضایت و وفاداری او خواهد شد. کسب و کارهایی که بتوانند زودتر مشتری را به پاسخ مورد نظرش برسانند، موفق‌تر خواهند بود و اعتبار برند بالاتری کسب می‌کنند.

البته تمرکزی روی شاخص نسبت زمان به ارزش به معنای آن نیست که از کیفیت و عملکردهای محصول یا خدمات خود بکاهید، بلکه باید راه‌هایی پیدا کنید تا روند پاسخگویی به نیازهای مشتری آن ساده‌تر شود.

TTV مانند UI و UX یک سایت یا اپلیکیشن است. کارایی‌ها، قابلیت‌ها و عملکردهای سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارند، اما اگر مراجعین نتوانند به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن از سایت شما اطلاعات یا خدمات مورد نظر خود را به دست بیاورند، ترجیح می‌دهند سراغ سایت‌های دیگر بروند.در حالی که اگر بتوانند به سرعت پاسخ نیازهای لحظه‌ای خود را از سایت شما بگیرند، رفته رفته با دیگر قابلیت‌ها و ارزش‌های آن نیز آشنا شده و بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

شاخص نسب زمان به ارزش نیز دقیقاً همین موضوع را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نسبت زمان به ارزش

انواع شاخص نسبت زمان به ارزش

نسبت زمان به ارزش بسته به حوزه فعالیت کسب و کار، نوع محصولات یا خدمات و مشتریان هدف تغییر می‌کند. برای اینکه بتوانید نسبت زمان به ارزش خود را پایین بیاورید باید در تمامی مراحل فروش اولویت‌های مشتری خود را بشناسید و چند معیار مختلف را به صورت موازی در نظر بگیرید.

این معیارهای مختلف باعث می‌شوند تا نسبت زمان به ارزش به انواع مختلفی تقسیم بندی شوند که عبارتند از:

نسبت زمان به ارزش اولیه (Time To Basic Value)

نسبت زمان به ارزش اولیه در واقع زمانی است که مشتری هنوز به طور کامل از محصول یا خدمات شما استفاده نکره اما به ارزش آن پی می‌برد. در خیلی از مواد مشتری حتی قبل از نهایی کردن خرید به ارزش‌های محصول شما در رفع نیازهایش پی می‌برد.

در مواردی که مشتری از دمو یا سمپل محصول یا خدمات شما استفاده می‌کند، نسبت زمان به ارزش اولیه اتفاق می افتد. نسبت زمان به ارزش اولیه، کوتاه‌ترین شاخص TTV به شمار می‌رود.

نسبت زمان به ارزش افزوده (Time To Exceed Value)

TTeV نشان دهنده مدت زمانی است که طول می‌کشد تا ارزش‌های محصول یا خدمات شما از انتظارات مشتری فراتر رفته و او را به استفاده بیشتر از محصول یا خدمات شما ترغیب می‌کند.

یعنی فاصله بین زمانی که نیاز اولیه مشتری برطرف شده اما به قابلیت‌های بیشتر محصول یا خدمات شما پی‌ می‌برد.

نسبت زمان به ارزش افزوده می‌تواند نقش بسزایی در افزایش چرخه طول عمر مشتری و جلب وفاداری او داشته باشد.

نسبت زمان به ارزش بلند مدت (Long Time To Value)

lTTV شاخصی است که مدت زمان نمایان شدن ارزش‌های طولانی مدت محصول یا خدمات شما را نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر نشان گر مدت زمانی است که مشتری متوجه می‌شود استفاده از محصول یا خدمات شما می‌تواند در طولانی مدت برایش مفید باشد.

به عنوان مثال مشتری متوجه شود که نرم افزار ادیت عکس شما نه تنها نیازهای اولیه او را رفع می‌کند و قابلیت‌های متنوع دیگری دارد، بلکه آنقدر خوب است که می‌تواند به نرم افزار ادیت عکس همیشگی او تبدیل شود.

جهت کوتاه کردن شاخص نسبت زمان به ارزش بلند مدت باید بتوانید ارزش محصول یا خدمات خود را در هر مرحله به مشتری نشان دهید.

نسبت زمان به ارزش کوتاه‌مدت (Short Time To Value)

اندازه گیری شاخص نسبت زمان به ارزش کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که محصول یا خدمات شما چقدر زود می‌تواند نیازهای فوری و کوتاه‌مدت مشتری را برآورده کند. اگر شاخص sTTV شما به اندازه کافی کوتاه نباشد، مشتری ممکن است چشمانش را روی ارزش‌های زیادی محصول یا خدمات شما ببندید و سراغ رقیبی برود که زودتر می‌تواند نیازهایش را برطرف کند.

نسبت زمان به ارزش لحظه‌ای (Immediate Time To Value)

خیلی از محصولات یا خدمات هستند که اصولاً برای رفع نیازهای لحظه‌ای طراحی نشده‌اند. اما بهترین شرکت‌ها همواره به نسبت زمان به ارزش لحظه‌ای توجه دارند و محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند که می‌توانند در لحظه نیاز مشتری را برطرف کنند.

خیلی از مواقع مشتریان نیازی فوری دارند و به جای فکر کردن به ارزش‌های کوتاه، میان و بلند مدت فقط به دنبال راهکاری هستند که فارغ از جنبه کیفیت، در سریع‌ترین زمان مشکلشان را حل کند.

به عنوان مثال لینک‌ها کوتاه شده، جواب‌های مختصر یا ویدئوهای آموزشی در وبسایت ها می‌توانند روی شاخص نسبت زمان به ارزش لحظه‌ای را بهبود ببخشند.

نسبت زمان به ارزش

کاربرد CRM در اندازه گیری شاخص TTV

نرم افزار جامع مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM به شما در شناخت نیازهای مشتریان، دسته بندی مخاطبان هدف، آشنایی با ضعف و قوت‌های محصولات، نظرات و کامنت های مشتریان در مورد تجربه استفاده از محصول یا خدمات شما و غیره کمک می‌کند.

با استفاده از CRM می‌توانید نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و محصول یا خدمات خود را طوری تغییر دهید که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به نیازهای مشتریان پاسخ دهد.

اصولاً بدون استفاده از نرم افزار CRM کیان پرداز هوشمند نه می‌توانید شناخت کاملی از نیازهای مشتریان داشته باشید و نه شاخص نسبت زمان به ارزش محصول یا خدمات خود را اندازه گیری کنید.

گزارش‌های تحلیلی CRM به خوبی می‌توانند شاخص TTV مجموعه شما را اندازه گیری کرده و به کاهش نسبت زمان به ارزش کمک کنند.

جمع بندی

نسبت زمان به ارزش یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه گیری موفقیت کسب و کار شماست. هر چقدر سرعت پاسخگویی محصولات یا خدمات شما به نیازمندی‌های مشتریان سریع‌تر و کوتاه‌تر باشد، تجربه مشتری از ارتباط با شما بهبود یافته، میزان رضایت او افزایش پیدا کرده و شانس وفاداری او به شما بیشتر می‌شود.

نرم افزار CRM با گزارش‌های تحلیلی دقیق نه می‌تواند به شما در اندازه گیری این شاخص کمک کند، بلکه می‌تواند باعث طرح ریزی استراتژی‌های مناسب جهت کاهش نسبت زمان به ارزش هم بشود.

نقش OKR و KPI در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای IT و CRM برای تحول دیجیتال کسب‌وکارها
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای بهبود عملکرد سازمان‌ها: راهنمای جامع برای مدیران کسب‌وکار و فناوری
چند نفر برای پیاده‌سازی نرم‌افزار CRM کافی است؟ راهنمایی برای به‌صرفه‌ترین راهکار در سازمان‌ها
CRM، یک بازی تیمی: راهکارها و مانتراهای برتر برای استفاده بهینه و مداوم

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


    ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    پاسخگویی از طریق تلفن

    کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

    آخرین مقالات


      درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.


        درخواست مشاوره

        درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.