به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

استفاده از CRM برای بخش بندی بازار

بخش بندی بازار

بخش بندی بازار یا به عبارتی تقسیم بندی مشتریان، به شما اجازه می دهد تا تلاش های بازاریابی خود را هدفمند کرده و انرژی خود را در این بخش معطوف به مخاطبان هدف کنید. با بخش بندی بازار، سرمایه گذاری های خود را روی مشتریانی انجام می دهید که می دانید بیشترین سود را به مجموعه تجاری شما می رسانند.

بخش بندی بازار به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و متناسب با نیازهای آنان قدم بردارید. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد مفهوم بخش بندی بازار و کاربرد CRM در این زمینه با شما صحبت کنیم. با وبلاگ کیان پرداز هوشمند همراه باشید.

بخش بندی بازار
بخش بندی بازار

کاربرد سی آر ام در بخش بندی بازار

نرم افزار سی آر ام یا مدیرت ارتباط با مشتری یک نرم افزار جامع برای یکپارچه سازی فعالیت های یک شرکت یا کسب و کار است.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای نرم افزار CRM این مقاله را مطالعه نمایید.

یکی از مهمترین کاربردهایی که سی آر ام برای شما خواهد داشت، کمک کردن به بخش بندی بازار و تقسیم بندی مشتریان است. زمانی که نرم افزار CRM کیان پرداز هوشمند را روی سیستم شرکت خود پیاده سازی می کنید، کارشناسان واحد های مختلفی که با مشتریان در ارتباط هستند (فروش، بازاریابی، پشتیبانی، خدمات) می توانند برای هریک مشتریان مجموعه یک پرونده اختصاصی ایجاد کرده و تمام اطلاعات او را در این پرونده ثبت کنند.

اطلاعات درج شده در پرونده هر مشتری می تواند شامل همه چیز باشد. از نام و سن و جنسیت گرفته، تا محل سکونت و شغل، میانگین درآمد و سابقه تعاملات و تراکنشات او با مجموعه.

بعد از طراحی چینش و استایل پرونده متناسب با نیازهای خود، شما می توانید با استفاده از هرکدام از داده های ثبت شده در پرونده هر مشتری آنها را به گروه های مختلفی بخش بندی کنید.

برای آشنایی با نرم افزار سی آر ام کیان پرداز هوشمند به این صفحه مراجعه کنید.

بخش بندی بازار به شما کمک می کند تا به صورت هدفمند تمام مشتریان بالقوه و بالفعل خود را به گروه های هدف مشخصی تقسیم بندی کنید. واقعیت این است که همه افراد ممکن است مخاطب یا مشتری تمام خدمات یا محصولات شما نباشند. همچنین استراتژی های کلی فروش، شما را ملزم می کند تا مشتریان هدف خود را بشناسید و به فعالیت های بازاریابی خود جهت دهی کنید.

به عنوان مثال یک برند تولید لباس های ورزشی گران قیمت، باید بتواند ورزشکاران حرفه ای که برای تهیه لباس های خود حاضرند هزینه کنند را شناسایی کند و در فعالیت های بازاریابی آنها را به عنوان مشتریان اصلی خود هدف قرار دهد. همین شرکت اگر شروع به تولید محصولات ارزانقیمت کرده، یا تصمیم بگیرد تخفیف های دوره ای بزرگ ارائه کند، باید بتواند مشتریانی که سطح درآمدی پایین تری دارند را نیز شناسایی کرده و آنها را هم متناسب با نیازهای روزش هدف بازاریابی قرار دهد.

اصولا اگر مایلید در امر بازاریابی موفق عمل کنید، باید بخش بندی بازار را بلد باشید و آن را انجام دهید.

بخش بندی بازار به شما کمک می کند تا نرخ بازگشت سرمایه خود را بالا ببرید، هزینه بازاریابی و تبلیغات خود را کاهش دهید، تصویر برند قدرتمندتری ایجاد کنید و البته سودآوری کلی مجموعه را بالا ببرید.

ابزارهای نرم افزار CRM می توانند کمک زیادی در شناخت و دسته بندی مشتریان به شما بکنند.

بخش بندی بازار
بخش بندی بازار

انواع بخش بندی بازار

به صورت کلی به پنج روش مختلف می توانید کار بخش بندی بازار را انجام دهید که عبارتند از:

. بخش بندی دموگرافیک (جمعیتی)

تقسیم بندی جمعیتی مشتریان یکی از رایج ترین و ساده ترین روش ها برای بخش بندی بازار است. در این روش بخش بندی، شما می توانید با استفاده از پارامترهای جمعیت شناسی مانند سن، درآمد، جنسیت، تحصیلات، شغل یا موقعیت شغلی مشتریان را به گروه های مختلفی تقسیم بندی کنید. در این روش بخش بندی بازار فرض بر این گرفته می شود که گروه های جمعیتی مشابه، نیازهای مشابهی با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال بخش بندی جمعیتی برای یک تولیدکننده لباس های مردانه، می تواند شامل نوجوانان پسری که لباس های اسپرت می پوشند و سطح مالی متوسطی دارند باشد.

. بخش بندی فیرموگرافیک (سازمانی)

این نوع بخش بندی هم مانند بخش بندی جمعیتی است، با این تفاوت که به جای افراد، روی سازمان ها تمرکز دارد. واقعیت این است که حوزه فعالیت بسیاری از کسب و کارها به گونه ای است که مشتریان آنها سازمان ها یا شرکت ها هستند، نه افراد. در این نوع بخش بندی باید پارامترهایی همچون تعداد کارکنان، تعداد مشتریان، تعداد نمایندگی ها، درآمد سالانه و دیگر پارامترهای شرکت هایی که می توانند مشتری شما باشند را مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان مثال در استراتژی فروش خود تعیین کنید که مشتریان شما کارگاه های تولیدی کوچک با ظرفیت و درآمدهای محدود هستند.

. بخش بندی ژئوگرافیک (جغرافیایی)

شما می توانید مشتریان هدف خود را بر اساس منطقه جغرافیایی آنان دسته بندی کنید. خیلی از کسب و کارها هستند روی بازارهای محلی تمرکز دارند. به عنوان مثال رستوران ها یا فروشگاه ها. در چنین شرایطی شما باید فعالیت های بازاریابی خود را متناسب با استراتژی ها و ظرفیت های خود، برای افرادی در نظر بگیرید که ساکن محله های اطراف شما هستند.

به عنوان مثلا یک رستوران تازه تأسیس در یکی از محلات شهر، نباید سرمایه گذاری بازاریابی خود را روی افرادی متمرکز کند که اصولا دسترسی فیزیکی مناسبی به آنجا ندارند، یا به قدری دور هستند که رستوران نمی تواند برای آنها پیک ارسال کند.

بخش بندی بازار
بخش بندی بازار

. بخش بندی رفتاری

بخش بندی با معیارهای رفتارشناسانه یکی از حرفه ای ترین روش های بخش بندی بازار است. در این روش شما باید مشتریان خود را بر اساس الگوهای رفتاری و تصمیم گیری تقسیم بندی کنید. معیارهای این بخش مبتنی بر آنالیز تعاملات قبلی و سابقه تراکنشات مشتری است.

در این روش فرض بر این است که نحوه هزینه کردن مشتریان نشان دهنده محصولاتی است که در آینده می توانند آنها را خریداری کنند.

به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی می تواند بر اساس تعداد پروازهای افراد در سال، آنها را به گروه های بازاریابی مختلف تقسیم بندی کند.

. بخش بندی روان شناختی

در این روش بخش بندی بازار حرفه ای، سعی می شود تا مشتریان بر اساس سبک زندگی، علایق و سلیقه هایشان دسته بندی شوند. با این روش می توانید مشتریان را به گروه هایی از قبیل “آنهایی که سخت تر خرید می کنند“، “آنهایی که نظرشان به راحتی جلب می شود“، “آنهایی که فقط برای رفع نیازهایشان خرید می کنند” و غیره دسته بندی کنید.

در این روش مشتریان مبتنی بر محرک های درونی دسته بندی می شوند، نه عوامل بیرونی. نرم افزارهای CRM با به کارگیری ابزارهای نظرسنجی و پرسشنامه های مختلف، می توانند داده های شخصی مربوط به هر مشتری را در پرونده او ثبت کنند. با استفاده از این داده ها، می توانید مشتریان خود را بنا به نیاز خود، به اشکال مختلفی دسته بندی کنید.

برای پیاده سازی بهترین نرم افزار CRM روی سیستم مجموعه خود، با کیان پرداز هوشمند تماس بگیرید.

بخش بندی بازار
بخش بندی بازار

جمع بندی

بخش بندی بازار و تقسیم بندی مشتریان بر اساس معیارها و پارامترهای مختلف می تواند فعالیت های بازاریابی شما را هدفمند کند و هزینه های این بخش را به شکل قابل توجهی کنترل نماید. با بخش بندی بازار می توانید نرخ بازگشت سرمایه خود را بالا برده و تبلیغات و بازاریابی موثرتری داشته باشید. نرم افزار سی آر ام تنها ابزاری است که در این راستا به شما کمک می کند.

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

پاسخگویی از طریق تلفن

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

آخرین مقالات

درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.