به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

اصلی ترین گام ها برای طراحی استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی به معنای آن است که یک برنامه هدفمند و دقیق برای دست یافتن به یک هدف بازاریابی را طرح ریزی کنید. داشتن یک استراتژی بازاریابی مدون نه تنها به شما کمک می کند تا سود و بهره وری مجموعه تجاری خود را افزایش دهید، بلکه باعث می شود با آگاهی و دید بهتری مسیر پیشرفت در کسب و کار را در پیش بگیرید.

علاوه بر این، داشتن استراتژی بازاریابی یکی از مهمترین پیش نیازهای نصب و راه اندازی سیستم های نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است. اصولا اگر ندانید کجا می خواهید بروید یا چگونه می خواهید مسیر را طی کنید، به هیچ مقصدی نخواهید رسید و مانند هزاران کسب و کار دیگر سرگردان و خوشه چین راه کسب درآمد خواهید شد.

پس اگر می خواهید به یک سودآوری واقعی برسید و حقیقتا موفقیت را تجربه کنید، یکی از مهمترین کارهای پیش روی شما، تدوین یک استراتژی بازاریابی است.

در این مقاله از کیان پرداز هوشمند، به هفت گام مهم و اساسی برای طراحی یک استراتژی بازاریابی موفق اشاره می کنیم. اگر می خواهید یک برنامه بازاریابی خوب برای خود طراحی کنید، با ما همراه باشید.

استراتژی بازاریابی

مراحل طراحی استراتژی بازاریابی

پیش از هر چیز باید به دو نکته اساسی دقت داشته باشید.

اول اینکه هیچگاه برای طراحی استراتژی بازاریابی دیر نیست. اگر مدت هاست مجموعه تجاری خود را راهبری می کنید و تاکنون استراتژی مدون و خاصی برای بازاریابی نداشتید، هنوز هم دیر نشده. شما می توانید همین حالا بعد از چندین سال سابقه، تازه کلید طراحی استراتژی بازاریابی را بزنید و مطمئن باشید که سودآوری مجموعه شما بیشتر از گذشته می شود.

نکته دوم اما پویا بودن استراتژی بازاریابی است. یعنی قرار نیست با یک فرمول مقدس طرف باشید که هرگز تغییر نمی کند. اتفاقا بسیاری از برندها و کسب و کارهای بزرگ، متناسب با شرایط بازار و کسب و کار خودشان به صورت مرتب استراتژی های بازاریابی را تغییر می دهند.

با علم به این دو نکته مهم، به اصلی ترین مراحل طراحی استراتژی بازاریابی اشاره می کنیم:

1. نقطه شروع را بیابید

در اپلیکیشن های مسیریابی هم برای اینکه بدانید کجا می خواهید بروید، اول باید لوکیشنتان را روشن کنید. در طراحی استراتژی بازاریابی هم همینگونه است. ابتدا باید ببینید که کجا ایستاده اید تا بتوانید مسیر پیش رو را تشخیص دهید.

پس در وهله اول باید در مشورت با تمام اعضای تعیین کننده مجموعه، ظرفیت ها و هدف مجموعه را مشخص کنید. ببینید که اصولا رسالت شما چیست؟ می خواهید در بین سایر رقبا چه کسی باشید؟ ظرفیت های کنونی شما چیست؟ چه آورده ها و پتانسیل هایی دارید؟

به عنوان مثال کمپانی اپل از همان ابتدای امر سعی در تولید محصولات دیجیتالی بسیار باکیفیت و البته گرانقیمت برای کاربرانی داشت که حاضر بودند برای داشتن دستگاه های درجه یک هزینه کنند. این کمپانی بر همین مبنا تمام استراتژی های بازاریابی خود را طراحی کرد.

در این بین بسیاری از کمپانی های دیگر هم بودند که هدف و رسالت دیگری را برای خود تعریف کردند و در این راستا استراتژی های بازاریابی خود را طراحی نمودند. اول خودتان را بشناسید تا ببینید که کجا می توانید بروید.

2. بازار فعالیت خود را ارزیابی کنید

این یکی از مهمترین گام هایی است که باید برای طراحی استراتژی های بازاریابی بردارید. ضروری است که در مورد بازار کسب و کار خود تحقیق کنید، نیازهای بازار را بسنجید، ظرفیت های بازار را کشف کنید، محدودیت ها و نقاط ضعف بازار را بشناسید و مهمتر از همه، مهمترین رقبای کنونی و آینده خود را تشخیص دهید.

انجام این تحقیقات به شما کمک می کند تا ببینید که دقیقا چه چیزهایی می توانند شما را از سایرین متمایز کنند. همچنین می تواند مسیر موفقیت دیگران را به عنوان یک الگوی موفق برای شما روشن کند تا راحت تر بتوانید استراتژی های خود را تبیین کنید.

استراتژی بازاریابی

3. مخاطبان هدف خود را بشناسید

برای طراحی یک استراتژی بازاریابی موفق، بسیار مهم است که مخاطب هدف خود را بشناسید. شما برای چه کسانی محصولات خود را تولید یا خدمات خود را عرضه می کنید؟ آیا کالای لوکسی تولید می کنید که مخاطب خاص دارد؟ یا بیشتر تمرکزتان روی تولید کالاهای ارزانقیمتی است که بیشتر مردم می توانند آنها را بخرند؟

در شناخت مخاطب باید به چند نکته دقت داشته باشید. اول اینکه ممکن است کالاها یا محصولات شما اصولا ترکیبی باشند. یعنی هم محصولات یا خدمات لوکس داشته باشید، هم محصولات و خدمات ارزانقیمت. پس برای بازاریابی هر کدام باید استراتژی خاص خود را طراحی کنید.

از طرف دیگر باید سعی کنید دسته بندی مخاطبان هدف شما بسیار جزئی نگر باشد. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید خانم ها به صورت کلی مشتری من هستند، تعیین کنید که خانم های جوان بین 20 تا 35 سال ساکن تهران شاغل، بدنه اصلی مشتریان هدف مجموعه را تشکیل می دهند. یا اینکه فرضا بنکداران بزرگ حوزه آهن آلات که در صنعت ساختمانی فعالیت می کنند مخاطب هدف ما را تشکیل می دهند.

 این کار باعث می شود تا انرژی و وقت خود را روی مخاطبانی که ارزش زیادی برای شما ندارند هدر ندهید. البته به یاد داشته باشید که ممکن است بعدا گستره مخاطبان هدف شما نیز با توسعه کسب و کارتان افزایش پیدا کند.

4. هدف های واقع بینانه برای خود تعیین کنید

بعد از شناخت مخاطب، حالا نوبت به هدفگذاری می رسد. شما باید بتوانید در بازه های زمانی، هدف های مشخصی برای بازاریابی خود تعیین کنید و سعی داشته باشید در بازه تعیین شده به آن هدف دست پیدا کنید. مثلا هدف گذاری کنید که فلان تعداد محصول را در فلان بازه زمانی به فروش برسانید.

به یاد داشته باشید که این هدفگذاری باید واقع بینانه باشد. یعنی ابتدا باید ظرفیت های مختلف خود را بسنجید و هدف هایی را تعیین کنید که می دانید در این بازه زمانی دست یافتنی هستند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که بازه های زمانی تعیین شده نباید خیلی طولانی و خیلی کوتاه باشند. اصولا باید هم هدف های کوتاه مدت و چند ماهه برای خود تعریف کنید، و هم هدف های بلند مدت سالانه.

استراتژی بازاریابی

5. حواستان به بودجه باشد

این بسیار مهم است که بدانید بازاریابی به صرف هزینه و بودجه نیاز دارد. بعد از شناخت مخاطب و هدفگذاری های واقع بینانه، وقت آن می رسد که بودجه کافی برای عملی کردن استراتژی های بازاریابی خود اختصاص دهید. یکی از بزرگترین عوامل شکست کسب و کارها و شرکت ها این است که بودجه مناسبی را برای برنامه های بازاریابی خود در نظر نمی گیرند. یعنی یا کمتر از میزان لازم برای استراتژی های خود هزینه می کنند، یا بیشتر از آنکه باید روی یک برنامه بازاریابی سرمایه گذاری می نمایند.

شما باید با توجه به توان مالی خودتان ستراتژی های بازاریابی را تعیین کنید و هرگز بدون آزمایش کردن یک برنامه، هزینه زیادی صرف آن نکنید.

6. از استراتژی های ترکیبی استفاده کنید

برای اینکه بتوانید در امر بازاریابی موفق عمل کنید، باید بتوانید استراتژی خود را به چند مختلف تقسیم بندی کرده و آنها را به صورت موازی پیش ببرید.

بخش اول استراتژی بازاریابی مبتنی بر محصول است که طی آن باید مزیت های رقباتی محصولات یا خدمات خود را نسب به رقبا بسنجید و روی آنها تآکید بورزید.

بخش دوم استراتژی مشتری است که طی آن باید تعیین کنید کدام محصولات را باید به کدام گروه از مشتریان بفروشید.

بخش سوم استراتژی تبلیغاتی است که طی آن باید مشخص کنید که چگونه و در چه بسترهایی محصولات یا خدمات خود را برای مشتریان هدف تبلیغات کنید.

و بخش چهارم استراتژی های مکانی است که طی آن باید بررسی نمایید که چگونه به بهترین و آسانترین شکل ممکن، محصولات خود را به دست مشتریان برسانید.

استراتژی بازاریابی

7. برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

بعد از تعیین استراتژی، برای عملی کردن آن باید برنامه ریزی های دقیقی داشته باشید و کاری کنید تا همه کارکنان و مدیران مجموعه شما، دقیقا روی همان برنامه زمانی عمل کنند. باید در مسیر عملی شدن استراتژی ها خود، به صورت مداوم روند پیشرفت را بررسی کنید و ایرادات اجرایی را برطرف نمایید.

در چنین شرایطی نرم افزار CRM بیشترین کارایی را برای شما خواهند داشت.

برای آشنایی با مزیت های برنامه سی آر ام کیان پرداز هوشمند، این مقاله را مطالعه نمایید.

جمع بندی

طراحی استراتژی بازاریابی می تواند کلید موفقیت شما در کسب و کار و افزایش سودآوری مجموعه باشد. اصولا مجموعه هایی که دیر یا زود به طراحی استراتژِ بازاریابی پرداخته اند، یا از شکست غریب الوقوع خود جلوگیری کرده اند یا توانسته اند موفقیت پیشین خود را دوچندان کنند و به یک مجموعه عظیم تبدیل شوند.

ابزارهایی که نرم افزار CRM کیان پرداز هوشمند در اختیار شما قرار می دهد، بیشترین کمک را در عملی کردن این استراتژی ها به شما می کنند.

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

پاسخگویی از طریق تلفن

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

آخرین مقالات

درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.