به دلیل اختلال مخابراتی خواهشمند است از طریق شماره 09198906850 با ما در ارتباط باشید

بررسی تفاوت CRM با ERP

تفاوت CRM با ERP

تفاوت CRM با ERP : “سی آر ام” و “ای پی آر ” هر دو جزو نرم افزارهای جامع و یکپارچه سازی هستند که هر کسب و کار موفقی به نصب و راه اندازی آنها نیازمند است. هر دو این نرم افزارها ابزارها و راهکارهای مهمی را در راستای بهبود وضعیت کسب و کار، نظم دهی به فرآیندها، بالا بردن راندمان کاری، گرفتن گزارش های عملکردی و آمارهای تحلیلی و البته افزایش سودآوری در اختیار شما قرار می دهند.

کار اصلی هر دو این نرم افزارها جمع آوری، دسته بندی و تحلیل اطلاعات است. CRM برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که وظیفه ERP ثبت و تحلیل اطلاعات واحدهای داخلی شرکت است.

به عبارت ساده تر CRM نرم افزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری است، در حالیکه ERP نرم افزاری برای مدیریت سازمانی است (خیلی ها ERP را با نام نرم افزار مدیریت فروش هم می شناسند).

CRM و ERP هر کدام قابلیت ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند و نمی توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد. هرچند می توان به خوبی آنها را در هم ادغام نمود و کل سیستم اداری یک مجموعه را ارتقا داد.

در این مقاله قصد داریم به بیشتر تفاوت CRM با ERP بپردازیم و مزایا و کاربردهای هر کدام را بررسی کنیم. با وبلاگ کیان پرداز هوشمند همراه باشید.

تفاوت CRM با ERP
تفاوت CRM با ERP

CRM چیست؟

 برای اینکه به درک بهتری از تفاوت CRM با ERP برسیم، باید هرکدام را جداگانه تعریف کنیم. CRM یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، یک برنامه جامع و یکپارچه سازمانی است که فرایندهای فروش، بازاریابی، پشتیبانی، ارائه خدمات و مرکز تماس را یکپارچه می کند. اصولا کاربردهای CRM در فرآیندهایی است که به هرگونه ارتباط با مشتری مربوط می شوند. با استفاده از CRM می توانید ارتباط با مشتریان را سازماندهی کرده و مراحل مختلفی برای کاریز و قیف فروش خود تعریف کنید.

در تمامی این مراحل به خوبی همراه مشتری باشید و با بهترین کیفیت به درخواست ها و مشکلات آنان رسیدگی کنید. استفاده از ابزارهای CRM باعث می شود ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشید و شانس جذب و مخصوصا حفظ آنان را بالاتر ببرید.

CRM می تواند با افزایش راندمان کاری شما در بخش فروش (جذب و حفظ مشتری)، سطح رضایت مشتریان را به شکل قابل توجهی بالاتر ببرد، اعتماد آنها را بیشتر جلب کند، هویت برند را تحکیم بخشید و در نهایت موجب سودآوری هرچه بیشتر مجموعه شما شود.

با استفاده از CRM می توانید برای هر مشتری یک پرونده جداگانه تعریف کنید و تمام اطلاعاتی که از او نیاز دارید را در آن ثبت نماییدو دسترسی سریع تمام کارکنان واحد های ارتباط با مشتری به این پرونده ها باعث می شود تا بهتر و سریع تر بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند. CRM همچنین با اتوماسیون بسیاری از فرآیندهای فروش می تواند روند کاری شما را تسریع کرده و بازدهی کارکنان را بالاتر ببرد.

تحلیل گزارش هایی که CRM از روند کاری کارشناسان مختلف در اختیار شما قرار می دهد برای نظارت بر عملکرد واحد های ارتباط با مشتری ضروری است.

برای آشنایی بیشتر با CRM بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

تفاوت CRM با ERP
تفاوت CRM با ERP

ERP چیست؟

ERP یا نرم افزارمدیریت سازمانی نیز برای بهبود عملکرد تیم های مختلف و افزایش بازدهی و سودآوری شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار ERP اطلاعات و داده های مختلف را بخش های مختلف سازمان جمع آوری کرده، و پس از ادغام و تبدیل آنها به داده های قابل بررسی، در اختیار تیم های مدیریتی قرار می دهد.

بر خلاف CRM که تنها روی واحد های ارتباط با مشتریان نظارت دارد، ERP می تواند روی بخش ها و تیم های مختلف اعم از خرید و فروش، منابع انسانی، خدمات، انبار و غیره نیز نظارت داشته باشد. با استفاده از ERP می توانید فرآیندهای تجاری خود را هموارتر کرده و بستری واحد برای ثبت اطلاعات در اختیار تمامی کارکنان قرار دهید.

با استفاده از نرم افزار یکپارچه ERP تمامی کارکنان واحدهای مختلف می توانند به صورت همزمان به اطلاعات و داده های به روز شده دسترسی داشته باشند. نتیجه طبیعی این امر آن است که هیچ اطلاعاتی سازمانی مفقود نمی شود، همه داده ها همواره به روز هستند و سرعت انتقال اطلاعات و فایل ها به شکل چشمگیری بالاتر می رود.

به عنوان مثال با وجود ERP دیگری نیازی نیست برای دیدن موجودی انبار با انباردار تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید، چرا که تمام داده ها در لحظه از طریق سیستم در اختیار تمامی کارکنان مربوطه قرار دارد.

با بهره گیری از ERP همچنین می توانید به گزارش های دقیقی دسترسی داشته باشید که راندمان کاری و وضعیت سازمان را به شما نشان می دهند. از این روی ERP می تواند به عنوان یک ابزار تحیلی و نظارتی دقیق نیز عمل کند.

کلیدی ترین ویژگی ERP  آن است با ایجاد یک بستر یکپارچه، پراکندگی داده ها را به حداقل می رساند تا هیچ اطلاعاتی از دست نرود.

برای نصب و راه اندازی بهترین سیستم های CRM و ERP با کیان پرداز هوشمند تماس بگیرید

تفاوت CRM با ERP
تفاوت CRM با ERP

مهمترین تفاوت CRM  با  ERP

در زیر به صورت تیتروار به مهمترین تفاوت CRM با ERP اشاره می کنیم:

  • CRM نرم افزاری است که برای مدیریت و سازماندهی ارتباطات، تعاملات و معاملات با مشتریان ثابت و جدید طراحی شده است، در حالی که ERP برای مدیریت کلی تمامی فرآیندهای فروش و مدیریت کار بخش های مختلف طراحی شده است.
  • ERP یک نرم افزار جامع تر است که تمامی اطلاعات مورد نیازش را از سیستم های دیگری مانند CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، SCM (زنجیزه تامین) و HRM (مدیریت منابع انسانی) میگیرد. نصب و راه اندازی CRM یکی از زیرساخت های لازم برای استفاده از سیستم های ERP  است.
  • سابقه طراحی و بهره برداری از ERP بیشتر از CRM است.
  • CRM را می تواند یکی از زیرشاخه های ERP به شمار آورد.
  • CRM نرم افزاری است که بیشتر مورد استفاده مجموعه های تجاری قرار می گیرد، در حالی که مجموعه های اداری اغلب از ERP استفاده می کنند.
  • CRM بیشتر روی ارتباط با مشتریان تمرکز دارد درحالیکه ERP اغلب روی مدیریت و برنامه ریزی فرآیندهای سازمانی متمرکز است.
  • کاربرد اصلی CRM برای افزایش فروش است، درحالیکه اصلی ترین کاربرد ERP برای کاهش هزینه هاست.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار سی آر ام کیان پرداز هوشمند به این صفحه مراجعه کنید.

اگر می خواهید به بهترین شکل ممکن بخش ها و فرآیندهای مختلف مجموعه خود را مدیریت کنید، بهتر است CRM با ERP ادغام نمایید. ادغام این نرم افزارها تمام بخش ها و واحدهای مجموعه شما را پوشش داده و باعث می شود مدیریتی همه جانبه روی فرآیندهای کاری خود داشته باشید. با CRM فروش خود را افزایش دهید و همزمان با ERP هزینه های خود را پایین بیاورید.

شرکت ها و مجموعه های بزرگ همیشه این دو سیستم های نرم افزاری را با هم ادغام می کنند.

تفاوت CRM با ERP
تفاوت CRM با ERP

جمع بندی

CRM و ERP هر دو جزو نرم افزارهای مدیریت سازمانی هستند. تفاوت CRM با ERP در این است که روی صرفا روی فرایندهای فروش و ارتباط با مشتری تمرکز دارد، در حالی که دیگری بیشتر روی روابط درون سازمانی نظارت می کند.  نرم افزار CRM مخصوص کارکنان واحدهایی است که با مشتریان در ارتباطند، اما ERP همه را در بر می گیرد.

مشخصات و اطلاعات تماس خود را وارد نمایید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

ارتباط با کارشناسان، واتس اپ

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

پاسخگویی از طریق تلفن

کارشناسان ما روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ پاسخگوی شما می باشند.

آخرین مقالات

درخواست خود را برای ما ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

درخواست مشاوره

درخواست مشاوره خود را ارسال نمایید، کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.